Alla inlägg under januari 2009

Av Martina - 8 januari 2009 13:08


Okej, jag erkänner från början: Jag rätt skum humor ibland!

Oftast ser jag den bästa humorn i vardagen, i det lilla, och inte det utstuderade humorn.


Idag var jag inne på Change (säljer underkläder ifall det inte var bekant) och kollade lite på BH, bland rean. En expedit kom och frågade om hon kunde hjälpa till. Jag kommer inte ihåg konversationen ordagrant men summan av det var iaf ungefär det här:


Jag - "Hej, jag har bantat bort det mesta av mina bröst - har ni 70E tro?"

För mig är det ju naturligt, men jag inser att det utifrån (inte minst min mors öron) kanske låter smått absurdt.


Hon - "Nej tyvärr har vi inte det, vi har bara 65F i den!"

Då kunde inte jag annat än att le - 65F låter i MINA öron som ett UFO snarare än en BH-storlek.


Ja, sådan är min humor - säkert kass, men den är min ;-)



Av Martina - 7 januari 2009 17:26


Kristin bad om receptet till de så kallade energikakorna - så håll till godo:


Havrekex - 1½ point per kex, 70 kalorier

1 dl vetemjöl

½ tsk bikarbonat eller 1 tsk bakpulver

3 dl havregryn (helst den mindre sorten)

2 tsk brun farin

½ dl russin

25 g margarin

5 msk kokande vatten


Blanda ihop torrvarorna

Smula i margarinet

Tillsätt vatten och jobba ihop till en deg

Kavla ut till ca ½ cm tjocklek, skär i rutor (12 stycken) ca 5*5 cm

Lägg på bakplåtspapper, nagga.

Grädda till fin färg - ca 15 minuter i 225 grader (varmluftsugn 200 grader)

Lägg på galler att kallna.


Det är originalreceptet.


Själv brukar jag byta margarin och farin mot lite sirap (av lathet). Byter ut russin mot annan torkad frukt, har i kokos ibland, kanske lite honung.

Dessutom måttar jag aldrig utan kör på en höft. Brukar dock ha mindre vetemjöl och ha i vetegroddar istället. Dessutom alltid linfrön.

Jag anpassar mig efter vad det är tänkt till - fikakakor blir lite "sötare" med typ kokos och honung, och "ta med till jobbet och få enegikick på eftermiddagen" gör jag lite mer basic, med russin eller torkad frukt.


Kort sagt kan man göra lite som man vill - men en utgångspunkt är ju bra att ha. Är man lat kan man använda färdig musli som bas också, fast då kan man nog inte räkna points ;-)


Mat
Av Martina - 6 januari 2009 18:04


En variant av det iaf.


Keso, ägg, havregryn, vetemjöl, salt och lite vatten. Sen lyxade jag till den en aning med att ha i lite riven ost. Lite för stabiliteten, lite för smaken och lite för matigheten.

Skulle ha mixat keson först så den blev slätare, men nu blandade jag bara ihop allt. Vatten är kanske inte var jag skulle blanda ut med normalt sett, men vi hade ingen laktosfri mjölk hemma, så då gick det ju bra med vatten.


Lillan tyckte lingonsylten var godast, annars var det uppskattat av liten som stor.

Mat
Av Martina - 4 januari 2009 16:59


 Ja det verkar inte bättre här hemma.


Vår perkulator har bråkat länge, och nu verkar den totalt gett upp. Eller det går att få vettigt kaffe i den, men det är väldigt omständigt. Man får stå och hälla i lite vatten i taget, för hand, genom kaffet i silen. Och så får man inte glömma att röra runt i kaffepulvret och stå och picka hål för vattnet, med en gaffel, innan man kan köra det som vanligt. Detta tar mycket tid och blir väldigt söligt.


Så trots avsaknaden av vattenkokare - vilken också gett upp, så är alltså lättaste sättet att få kaffe i detta hushåll att koka upp vatten i en kastrull på spisen och köra det genom pressobryggaren. (Heter det så?)


Den är dock också lite defekt i funktionen, så det släpper igenom mer sump än vad som är tänkt. Men iaf - effekten av detta är VÄLDIGT starkt kaffe.

Och dricker man då sina sedvanliga koppar av ren vana - då blir man snart väldigt PIGG.


Eller det kanske inte är pigg man blir direkt, kanske mer rastlös. Men kontentan blir iaf att det kan bli väldigt mycket gjort pga koffeinkicken.


Så - Trasig perkulator = Mycket energi = Mycket gjort ;-)



Av Martina - 4 januari 2009 15:57


Fast undra om man får kalla det köttfärspaj med tanke på den lilla mängden köttfärs som är i?!


Iaf, fräst köttfärs, rivna morötter, vitkål, lök. På med en liten slatt grädde och kryddor (salt, peppar, chilli, vitlök och lite örter). Botten av filodeg. (Filodegen fynd från frysinventeringen) Sist på med lite skivad tomat, och in i ugnen.


Räcker till 4 normala portioner - kostnad ca 25 spänn för hela = 6-7 spänn per portion. Vill man istället räkna points så handlar det om runt 5 points per portion.


Gott med sting i, enligt både stor och liten, även om liten föredog att äta turkiska yoghurten som hon fick på  :-)







Mat
Av Martina - 4 januari 2009 12:11


Vaknade lite behagligt vid strax före 8 i morse, och gick upp. Tog upp sötnosen och gav henne frukost. Gubben fick sovmorgon. Det var lite vitt på marken ute. Inte snö riktigt, men väldigt mycket för att vara frost. Så det är nog typ ½ millimeter snö ;-)

Kollade av temometern, och vid kl 8.30 var det minus 10 grader!!!


Igår låg det runt nollan, så jag var väldigt överraskad. Solen skiner och det är strålande väder ute, och jättevackert med frost/snön, men huuuu vad kallt :-)


Då gubben fick sovmorgon har förmiddagen till skillnad från igår varit väldigt stillsam och inaktiv. Jag har kollat igenom  HM-katalogen och drömt mig bort, och lillan kollade på Bompa. Nog första gången jag sett henne sitta still framför tvn mer än 2 minuter :-)

Inte för att det kanske är nått att sträva efter, att ungen glor på tv, men ändå. Om det inte är jämt så ser jag inte nått negativt i det, hon gör ju klart mest andra saker :-)


Blev en spännande lunch idag också. Vi håller ju på att försöka "tömma" kyl, frys och skafferiet, för att fylla upp med nytt, fräscht och bättre. Därför blir måltiderna lite udda numer :-)


Lillans var mest spretig. Hon startade det hela med en KAKA ;-)

Hembakade havrekakor med havregryn, vetegroddar, linfrön och sådant "bra". Utgångspunkten för dessa finns i Viktväktarnas ena kokbok. Här hemma går de under benämningen energikakor ;-)


Efter kakan blev det körsbärstomater och kokt broccoli. (Ungen var hungrig så hon åt allt eftersom jag fick fram maten)

Mitt i grönsakerna slavade hon i sig turkiskyoghurt med äpplemos och kanel, för att sedan återgå till grönsakerna och äta upp dem.

Under hela tiden satt hon och studsade upp och ner och tjatade om ägget som stod på spisen och kokades.

Dock han hon trycka in en halv raggmunk (gjort på potatis, morot och vitkål) innan ägget var klart.

Hon delade ägget med pappa - hon åt vitan, han gulan.

Sedan skulle hon smaka på pappas lingonsylt, så då åt hon lite mer raggmunk med sylt, blandat med bara lingonsylt.

Sen var hon fruktsugen, så då åt hon en halv kiwi. Smakade dessutom på passionsfrukt, men den var väldigt SMAKRIK, så det blev lite övermäktigt för henne.


*pust*

DET, var lillans lunch. Hon åt ju inga mängder av varje grej, men hon blev säkerligen mätt ;-) Jag tror dessutom att om man slår ihop det hela så blev det en skapligt balanserad måltid. Kanske lite avsaknad av proteiner bara :-)


Spretig lunch, och även spretigt inlägg - men slutar där jag började, med kylan


Av Martina - 3 januari 2009 21:24


Tro det eller ej, men i morse var vi på hugget :-)


Lillan vaknade tidigt, så morgonen blev ju lite längre än vanligt. När klockan var 10 hade vi förrutom ätit frukost också hunnit:

Frosta av frysen

Inventerat frysen

Torkat ur och rensat kylen

Rensat ur och torkat ur överskåpet ovanför de tidigare nämnda

Plockat ner överskåpet, dragit ut kyl/frys och dammsugit och torkat aggregatet samt golvet under och väggar och sladdar bakom.

Och såklart ställt tillbaka det hela igen, och hivat upp överskåpet.


Så mycket brukar vi knappt få gjort på en hel dag, och absolut inte innan kl 10 en lördag :-)

Kanske är det läge att fortsätta har "larm" på lillan vid 7 på mornarna. Eller inte :-)


På eftermiddagen var vi på IKEA och kollade bänkskivor. Våra behövs verkligen bytas ut NU. Det värsta är att det tycks vara så galna mått, så frågan är vart vi hittar passande?!


Men på det hela taget en effektiv dag :-)

Och den tar slut ungefär... nu, för jag är trött!



Av Martina - 1 januari 2009 18:34


Det har varit lite mycket nu senaste tiden, så jag har inte hunnit skriva allt jag har tänkt. Därför blir det ett litet uppsamlingsinlägg här, men lite av varje.


Jul

Jul var bra. Den rullade på i lagom takt, och gick i ärlighetens namn ganska obemärkt förbi. Förmiddagen gick åt till att förbereda maten, och mitt i Kalle dök svärisarna upp. Därefter var det ju mest att äta maten och öppna klappar, sedan var alla trötta.

Vi hade siktat in oss på att verkligen begränsa julmaten, och tyckte vi hade så galet lite mat. Trots det har vi ätit rester i närmare 1 vecka efteråt.


Julklappar

I stort kan man väl säga att det var illan som fick julklappar.

Hon fick 1 gungälg, 1 spis, virkade kakor, 1 garage med bilar och "spistillbehör" och en liten resväska :-)

Därtill fick hon en fin tröja och söt kjol och en docka. Dessa fick hon dock innan - och delar av de uppräknade fick hon efter jul. Det var precis lagom för henne att få sisådär 3-4 klappar, då kunde hon leka med allt och huvudet gick inte i spinn. Fler på en och samma gång hade hon inte kunnat hantera - så det ska vi komma ihåg framöver också.

För mig och gubben handlade det mest om fötter. Han fick ett uppblåsbart fotbad, och jag fick fotsalt, fotkräm och tofflor :-)

Det roliga är att vi var helt omedvetna om varandras - så det var inget planerat med det - bara väldigt lämpligt :-)


Besök

Efter jul var far min här, tillsammans med sin dam. Jättetrevligt att träffa dem, och lillan var törtnöjd. Det är vid sådana tillfällen som det känns jobbigt att bo långt bort - när man ser hur roligt de har tillsammans.

En dag var även en av gubbens kompisar och lillans fadder här.

Jag (eller kanske vi) fick en julklapp. En värmeljusstake från Cult design.

Det absolut roligaste är att jag har gått och suktat efter en sådan på senare tiden, och gjort tappra försök att förklara för gubben hur de ser ut. Dessutom med grön dealj - jag som just bestämt att vårens accent här hemma får bli grönt. Great minds think alike ;-)

Nej men erkänn att det är skönt, ibland kan iaf jag bli väldigt GLAD över att människor runt mig känner mig och min smak så bra :-) (Jag har ju som tidigare nämnts en väldigt osammanhållen sådan)


Lillan

Hon tjötar och tjötar och värre papegoja får man leta efter - finns nog ingen som hon inte härmar. Hon har också varit väldigt pussig och tillgiven på senare tiden. Väldigt härligt att se, och mycket roligare än "klängapaperioderna". Hon visade senast idag också att hon har en väldigt "världslig uppfattning". Hon förstår och kan dra slutsatser om saker som händer, vad som kommer hända, orsak och verkan. Inte bara gällande "mekaniska" saker utan även känslomässiga :-)


Jag vet förresten inte om jag har skrivit det förr, men isf gör jag det igen.

Jag ryser av välbehag när lillan klappar på mig. Hon är jättegullig och klappar och stryker över håret osv, och varje gång får jag gåshud av det välbehag som jag känner. Ren, koncentrerad och omedelbar äkta kärlek.


Hemmet

En dag såg jag att knopparna på min älskade ORKIDE hade blommat ut. Helt oroligt att den inte bara har överlevt i min vård (eller ofrivilliga vanvård), utan också blommat om. Den är galet vacker och jag är sååå stolt.

Idag har vi dessutom fått tummen ur och röjt här hemma. Nu ser vårt sovrum nästan ut som ett sovrum, inte som ett förråd. Och vår arbetshörna och utökad och avstädad. Låter lite, men är mycket. Dessutom har lillan blivit av med närmare 1 kubik med leksaker och böcker tills vidare. Hur vi än bär oss åt att begränsa det, så var det ofantligt mycket för hennes lilla rum.


Vikt

Under julstöket och helgen brydde jag mig inte om vikten. Jag höll ett öga på vågen så att den inte skulla barka iväg totalt, men inget annars. Den höll sig rätt bra också, gick kanske upp lite, men försummbart :-)

Tanken var att jag skulle köra hårdduvning med mig själv nu med ankomsten av nya året. 5 februari var det ju 3 år sedan jag började gå ner, och jag vill väldigt gärna nå målet tills dess. Jag kunde dock inte hålla mig, utan började redan på nyårsafton - av alla dagar ;-)

Så nu jädrar alltså - nu ska de sista retliga kilona bara väck!


Ekonomi

Ja den är ju sällan bra i detta hushåll, men förhoppningsvis ska den bli bättre. Eller vi ska förhoppnigvis få lite bättre KOLL på den iaf. Exelark upprättade, kassabok infört och ett närmast köpförbud inrättat för iaf januari månad. Vissa saker behöver vi dock köpa, och hittar vi dem till bra pris på rea eller så så kommer vi passa på. Tanken är ju egentligen inte att ha ett strikt förbud, utan mest att verkligen tänka efter, och inte okynneshandla. VI får väl se hur det går, men förhoppnigsvis bra.


Juice

Ja det hör väl kanske inte till det förflutna utan nuet - men jag bara måste lovprisa råsaftscentrifugen lite mer. Galet gott blir det. Idag har jag drukit rödbets och morotsjuice. Lillan gillade det inte, så jag fick ha den ifred. Men nu börjar rödbetorna ta slut, så jag måste köpa fler :-)


Hmmm. Ja det var nog ungefär det tror jag, annars kommer väl fler inlägg :-)

Ovido - Quiz & Flashcards