Direktlänk till inlägg 21 september 2010

Kan inte låta bli att fundera...

Av Martina - 21 september 2010 16:05

ang det här med sverigedemokraternas intåg i riksdagen.


Egentligen så tycker jag att det tagit på tok för stora proportioner bland folk, media och tja.. allt. Folk som normalt sett inte bryr sig ett skit, eller kanske ens röstar har starka åsikter.

Jag gillar starka åsikter, de behövs. Speciellt med tanke på att det är så väldigt "osvenskt" att reagera starkt.


Jag är utan tvekan mycket besviken över att SD kommit in i riksdagen!

Och jag tycker det är bra att frågor kring främlingsfientlighet tas upp, och tas på allvar. Jag vet också att SD försökt att tvätta av sig stämpeln (sann eller falsk spelar ingen roll) som rasister.


Dock så känner jag ett visst obehag över vad vi "normala svenssons" tar oss till. Jag stöttar på inget sätt rasism och främlingsfientlighet - tvärtom. Men eftersom trots allt nästan 6 procent av de som röstade fann anledning att rösta på SD, så finns det ju uppenbarligen ett behov av dem.


Jag tror mest av allt att många av dem som röstat på SD har gjort det av missnöje. Inte främst för att de står för främlingsfientlighet och rasism. Snarare att man tröttnade på den svarslösa pajkastning och skylla ifrån sig-taktik som båda blocken uppvisade i valkampanjen. "Yrkesskadad" som jag är så har jag följt de senaste valen tämligen noggrannt, och så innehållsfattigt som det var i år, det har det inte varit förr. Tror ärligt inte jag fick nått svar att tala om på en enda fråga jag hade.


Jag hoppas nu att när SD kommit in i riksdagen, med 20 mandat, att alliansen får egen majoritet. Detta för att ge SD minsta möjliga inflytande över politiken. Jag tror inte på SDs politik. Men jag tror på dem som ett viktigt uppvaknande för de andra partierna. Kanske inte alliansbildningar eller vänsterkarteller som också nämndes är den rätta vägen att gå. (Det märkte väl inte minst socialdemokraterna av).


En tydligare kommunikation, och att våga ta även de svåra frågorna tror jag är en nödvändighet för att hålla det svenska samhället öppet, fyllt av tillit och fritt från främlingsfientlighet.

Fortsätter man med barnsligheterna att bara ignorera det faktum att nästan 6 procent röstade på SD, då kommer man få än större problem nästa val.


Vad är det för dumheter att nån ska kallas rasist för att man ställer rimliga krav på en stats invånare?. Omfattandes ALLA invånare givetvis. För att åtnjuta rättigheter har man också skyldigheter - vem man än är och vart man än kommer ifrån.


Att kränka någon för dens etniska urspung är galet. Att sopa problem under mattan är lika galet det, om man vill ha ett fungerande samhälle. För att lösa problem måste man erkänna dem och diskutera dem. Utan att kallas rasist.


Öppna upp debatten, försök ta itu med problem som existerar och be till gud att vi slipper ett parti som SD i riksdagen nästa gång.


(Trött på allt som har med val, SD eller inte att göra - folket har valt, nu är det dags att agera)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Martina - 29 december 2010 12:18

Eller?   Jag blir rent förskräckt när jag läser hur mycket och dyra saker folk öser över sina ungar i juletider. Inte mitt problem - folk får göra vad de vill, men visst väcker det funderingar.   Själv tycker jag att det blev lite väl många j...

Av Martina - 13 september 2010 10:07

Jag funderar ganska ofta över det. JAg är totalt stillös, eller så har jag en mycket bestämt kluven stil. När min far flyttade tog vi över hans köksbord, då vårt eget var lite halvfarligt ostabilt när man har en klättrig unge. Ett proktiskt furu...

Av Martina - 7 september 2010 10:26


i ett badrum!   Inte gör jag det iaf.     Det mesta har dock sin förklaring. Eller kanske inte. Det finns aen förklaring att de kommit dit, men inte varför de ligger kvar.   Jag håller på att byta badrumsskåp. Nått som inte är helt enk...

Av Martina - 3 september 2010 11:19

Undra varför jag inte har bloggat på så länge?! Kanske var det sommaren som kom ivägen. 10 veckor hemma med lillan på heltid - då blir det mindre tid kan jag lova.   Så nu kan jag passa på att hylla dagis - jag får massor gjort när lillan är iv...

Av Martina - 4 juni 2010 13:55

Även gubben som inte är lättimponerad blev helt tyst och såg salig ut, och riktigt suckade av lycka. Så nu vet vi vad vårt nästa mål i tillvaron är iaf!   Nätan totalt insynsskyddat mot huset. Bara gångvägar och gräs runt i kring. och motionssp...

Ovido - Quiz & Flashcards