Alla inlägg under september 2009

Av Martina - 28 september 2009 14:14

Jag är ju en sådan person som ständigt vill få iordning saker runt mig, men aldrig blir klar. Väldigt störande kombination!


Nu när hösten har kommit så har jag dessutom fått dille på färg och mönster. Så jag som i våras "skalade av" och körde mig lugna och ljusa färger brassar nu på med mönster och färger istället. Är väl iofs årstiden som gör det, men jag lär ju ändå inte hinna klart innan jag anser det dags att byta igen.


I bloggar brukar man alltid hitta så perfekta och tillrättalagda bilder. Sådana finns det inte en enda i detta inlägg. Flertalet av inredningsbloggarna skulle nog hellre dö än visa bilder av den här kalibern, men jag är ju inte dem så det får gå. Nu ska ni få se mitt fnatt.


 

Tröttnade på att se oredan i tv-skåpet, så tejpade (charmigt va?) dit lite tyg. Ser fortfarande ut som en tråkig IKEA-möbel, men iaf.


 

HAr man för få rum så får man hitta lösningar. Den OERHÖRT fina madrassen som står bakom soffan får stå där just bara för att den är mest ur vägen där. Att den är rosa och att det ser oerhört fult ut, det skiter vi i för tillfället.

De orangeröda kuddarna fixade jag förra hösten, och de gör sig kanske inte så bra till de lila, men vad 17, är det höst så är det färg ju :-)


 

Tygtavlan satt tidigare i sovrummet men fick nu flytta ut hit. Lillan brukar sitta uppe på sängens högkant och klappa pippin. Också hon som boar åt sig med de vita kuddarna där uppe.


 

I köket går det SAKTA... Men nu är stommarna vita iaf, istället för nikotingula. Så nu återstår luckorna, som också blir vita, och resten av väggarna. Men om vi får klart luckorna detta året så blir jag väldigt glad, det vore en stor framgång med tanke på vår fart.


 

Syns inte stor skillnad på färgerna men blir vitt istället för ljust gråblå luckor.


 

Här återkom mönsterbiten. Eller, det var här den kom först, sedan tv-möbeln. Det är iaf en anstagstavla, så det ska upp lite klämmor och grejer på den, och det ska upp på väggen. Själva hyllan ska målas också, men det lär bli ingen gång... Pryllådan är fantastisk. Det hamnar aker i den varje dag, tyvärr kommer de aldrig därifrån.


 

Med hatthyllan nere för räkning finns det nu inga förvaringskorgar att hiva upp saker i, så då fick det bli den här lösningen istället. Snodde krokarna från den nu nerplockade köksstången och hänger det viktigaste på spegeln. Gillar verkligen påsen som jag hittade på hemtex. Den får rymma vantar och mössor till lillan.


 

Är det sånt här man kallar installation? Skor som ännu inte tagit i bruk. Vart förvarar man sånt när man har garderoberna fulla? Gäller att komma ihåg dem innan säsongen och storleken är förbi också ju.


 

Idag har det blivit stora omkastningar i sovrummet. Ingenting är som det ska ännu, men det är annorlunda iaf. Hyllorna som tidigare stod i hallen är numera sängbord. För lång eller kort tid har jag ingen aning om. Ska de vara kvar så ska de iaf målas. Varsin lampa har vi också, men de får bo på sängborden tillsvidare, sätter nått på väggen gör jag inte förrns allt är färdigmålat och vi vet hur det ska vara.  Bilderna på väggen är ramar som jag spraymålade igår. Tror det kan bli bra med olika ramar i samma färg. De hänger där de hänger bara för att det finns spikar där just nu.

Maken ville ha in en läshörna i sovrummet, så det har jag knött in också, även om det inte syns här.


Helt enkelt en binge opiffade bilder i ett hem i ständig förändring, som aldrig blir klart, eller som tänkt.

Av Martina - 23 september 2009 21:44


Det har väl inget kunat undgå, men ibland blir man gladare än vanligt.

Jag har LÄNGE varit på jakt efter en mycket bestämt typ av lampa. Ett tag hade de dem på Åhlens, men bara i ljusblått och grönt - och jag ville ha svarta eller vita. De fanns nog i vitt från början också, men jag var väl inte snabb nog.


Senare har jag på diverse webbshopar hittat mycket snarlika lampor, men då varit för snål för att verkligen köpa dem.

TEx finns de här: http://www.broarne.se/butik/shop/lampor/vaegglampa-vit/p_1176.html

  Bilden från shopen ovan.

Själva "fjonget" var inte det viktiga, det hade funkar med en mer "vanlig" variant på fästet också, men precis den här stilen på lampa är det alltså jag har sökt. På shopen ovan kostar en sådan lampa 285 spänn. Rätt okej iofs, men jag är ju en snåljåp av stora mått, så för mycket för min smak.

Idag hittade jag en IDENTISK, på second hand - för 20 spänn :-D

Min lycka är gjord, jag kom undan snuskigt billigt, och den är dessutom i närmast nyskick. Enda skillnaden gentemot bilden är att strömbrytarknappen sitter på platten, en sådan där liten, rund hederlig.

Så nu saknas det bara 1 lamsa, hur lång tid tar det månne att hitta en make? ;-)


Köpte dessutom 2 st ramar på vinst och förlust. Tänkte samla lite udda ramar och måla vita och rama in en bunte med bilder i sovrummet. Hade dock inte koll på måtten utan chansade. En ram passade perfekt, och en var lite för liten. Den passade dock perfekt för en bröllopsbild istället. Tycker det gjorde sig riktigt bra. Lite skamfilad är den ju iofs, men inte så det stör. Så nu saknas det bara 4 ramar då i varierade storlekar för att få upp vårt kollage bilder i sovrummet. Fast vi måste ju ändå måla klart först, så ingen brådska :-)

 

Bilden fick för tillfället hamna på lilla hyllan i köket, men får kanske en mer permanent plats någon annan dag.


Jag är hopplöst förnöjd över min fynddag, det kanske märks :-)



Av Martina - 21 september 2009 16:35

Nej saftat har vi inte gjort, men väl syltat. Idag blev det 2 olika sorteras äpplemos. Lite överkurs kanske med 2 olika sorter, men man måste ju prova, och det är bättre med mindre satser om det blir helt uppåt väggarna galet.

Men det blev det inte.


Blev en "vanlig" variant med kokade äpplen och lite vanilj rakt uppochner. Sedan en "lyxigare", som var smaksatt med kanel och vanilj. Lyxen med det hela var väl mest att jag bakade äpplena i ugnen och sedan passerade den, istället för att bara koka på vanligt maner.


  Har dock itne tagit någon egen bild, så lånar Coops, fast det inte var deras recept ;-)


Igår gjorde vi päronmarmelad. Smaksatt med ingefära och vanilj. Blev inte precis som den köpta, men väldigt god. Dock så ska jag nog göra mindre bitar nästa gång, för det såg itne så fint ut med de stora bitarna som nu är i. Men det är ju rent estetisk fråga - gott var det ändå :-)


Av Martina - 21 september 2009 16:14

Eller nytt är det väl inte egentligen, men ändå.


För ett långt tag sedan loppisfyndade jag en planch som har legat och läntat på ram. Tycker så mycket om saker som är fin aoch "lärorika" på en gång. Och annat kan man väl inte säga om den här:

 

Inte tänkt att vara nån direkt lära-läsa grej, det kan vänta några år. Lillan har dock redan varit och påpekat att är finns både Linus och Apans och hennes egen bokstav med :-)

Höstig och dant är det också, så passar ju med årstiden.


Maken hittade ett bokstöd på det stora blå, som passade så bra här hemma hos familjen B.

Blev dock en ljuslykta av den istället för bokstöd. Placerades i hallen och får lysa upp det trista utrymmet på kvällarna. lite lagom dunkelt sådär, så man ser vart man går, men slipper se tråkomgivningen ;-)

 

Kan man ju ana den svarta pryllådan brevid också. Den tjänar sitt syfte för mig, maken envisas fortfarande med att lägga saker brevid istället. Alternativt är de så stora att de inte får plats iaf.

Blev lite roligare med svarta konsoler till hyllan också, lite mer attityd är de hiskeliga vita plåtiga som var innan. Jag har till och med lyckats att plocka bort plasten kring hyllplanet nu, så känner mig jätteduktig *ironisk*.

Så nu är det bara resten av konsolerna som ska upp (efter de har köpts), och hyllplan som ska målas (också efter de blivit inköpta) och sen kanske det ser riktigt bra ut. Då är bara frågan hur man löser förvaringen på hyllorna iom att de blir ganska smaka, de gammla korgarna funkar knappast.


Nåväl, man får väl se vart det hela slutar. Nu tycker maken iaf att jag ska sluta knattra här och istället laga middag. HAn får dock vänta ett tag till. Men HUR kan karln ALLTID vara hungrig?



Av Martina - 21 september 2009 16:09


Japps, nu har den gjort stor entre - den RÅÅÅÅÅÅÅÅÅSSSSSSSSSSAAAAAAAA perioden i lillans liv.


Rosa är ingen favoritfärg har ju sagts förrut, men vem kan hejda sin 2½-årings totala passion för färgen?

Känns inte värt att strida kring en färg liksom.


Så här såg det ut när lillan valde trosor i affären härom dagen:

 


Tur att de är under iaf så man inte behöver se dem jämt ;-) Hade det varit 3 st rosa tröjor hade jag protesterat vilt, man kan ju få ont i ögonen för mindre ju.


Hon hävdar dock med dödens envishet att hon är en pojke, inte en flicka!

Inte för att det hänger ihop med den rosa färgen dock :-) Men spännande att hon kommit på 2 sådana "hyss" på samma gång.

Av Martina - 12 september 2009 18:17


Vi har ju som sagt lagt lite mer enegri och tid på maten senaste tiden. Det inkluderar även bak, och vi har kanske fått i oss liiite för mycket gottigheter.

Men det är verkligen så mycket godare med ordentlig hemlagat mat än halvfabrikat eller "hämtmat". Och så känns det ju bättre, både för hälsan och plånboken. Eller vad tycker du?


Lite av vad vi har gjort för mat senaste tiden:

Hemmagjort pizza - okej det ser inte ens lite nyttigt ut, men gott ;-)

 


Chokladbollsmet - inte heller nyttigt, men ack så gott. Och framför allt, vi får en hellycklig dotter som tycker det är galet roligt att få "baka". Bara den lyckan väger upp allt socker och smör ,-)

 


Pannkakor var makens önskemål. Med den urgoda vildhallonsylten på :-)

 


Tyvärr har vi ingen trädgård att odla frukt i, men vi har tillvara tagit äpplen och svarta vinbär från svärisarna och saftat och syltat :-) Finns det för övrigt något lika vackert som riktigt färgstark frukt?

 


Dagens middag: Pasta med zucchini och körsbärstomater. Mumigt blev det och mängder blev det. Tack vare erbjudanden på grönsakerna blev totalkostnaden för middagen under 20 kronor, och då blev det ändå 2 matlådor till övers :-) Me like (för snål är jag fortfarande ;-))


Nån trädgård har vi ju tyvärr inte att odla i, men väl en balkong i söderläge. Lillan skördar första chilin som hon och maken planterade i våras :-)

   


Tunnbröd med potatis i. Jag vet inte om det brukar vara potatis i tunnbröd?!, jag har aldrig gjort det förr. Men gott är det, och svårt att sluta äta.



Inser att det var många kolhydrater i det här inlägget, men de är ändå inte så himla vanliga för min del. Maken och lillan kan ju äta det med gott samvete, men jag försöker att hålla mig i skinnet för det mesta iaf. Så man får väl säga att det som visas här är undantagen ;-)


Har för övrigt insett att en stektermometer är riktigt riktigt bra att ha.

Av Martina - 12 september 2009 17:57


Japps, vi har verkligen lagt manken till den här månaden (eller det som gått av den), för att tänka på sådana saker.

Vi har ju varit lite dåliga på det där med planering tidigare, men det har vi lyckats ganska bra med också.


Så den här månaden har vi i många fall valt att köpa det "lite dyrare" alternativet = ekologiskt eller närproducerat. Inte gällandes allt, ekonomin får styra till viss del såklart, men där prisskillnaderna känns överkomliga.


Vi har även handlat en del ute på Tranhems gård. De ekologiska äggen där kostar 3 kr st. Det är ju runt 50% dyrare än "vanliga jävla ägg" i affären, men då är de säkert 50% större också. Inte strutsäggs-stora, men klart stora. Vi upplever också att de mättar bättre?! Så då blir det ju ändå inte dyrare = bra.


Maken har också gett sig in på att äta häst. Personligen så tycker jag verkligen inte om smaken, så häst får han och lillan äta ifred. Men det passar ju när jag jobbar, och vi ändå inte äter middag ihop. Så en dag gjorde jag kålpuddig på hästfärs till dem. Det var tydligen gott, och ekologisk färs för 35 kr kilot är ju inte att förakta (om man då gillar smaken).


Sylt har vi också köpt. Dyrt kändes det som, för en sådan fjuttig burk. När vi köper sylt brukar det väl kosta typ hälften så mycket för en dubbelt så stor burk. Men satan vilken skillnad det är så sylt och sylt alltså.

 

Det smakade verkligen massa mer av den här. Följdaktigen behövdes ju inte lika mycket sylt som i vanliga fall - så då blir det ju ändå inte så stora prisskillnader. Så det lär vi fortsätta med att köpa. (Smakade för övrigt på deras superdupergoda skogsbärssaft igår också. Inte för att det dricks saft ofta här hemma, men kommer också bli den här i fortsättningen).


Det intressanta i det hela som jag ser det är att trots dessa dyrare vanor så har inte matbudgeten stigit. Snart 2 veckor av månaden har gått, och hittills har all mathandling och utemat och fikor inte överstigit 1500 spänn. Iofs så har vi använt en del grejer från frysen, men vi har också lyckats fylla frysen med matlådor, så den är nog mer välfylld nu än i månadens början. Nästa vecka behövs också bara lite kompletteringshandling, så vi tror inte månadens matbudget kommer bli högre än vanligt iaf - mer troligen mindre.


Kontentan får väl bli att "kvalitet lönar sig" i många fall, och planering är av godo :-)

Dessutom gillar jag känslan det ger mig - jag känner mig "duktig" som tänker på miljöaspekterna. En fis i rymden knaske, men ändå ;-)

Av Martina - 12 september 2009 17:31


Idag var det segt att vakna i morse... Kanske spelade vinet in?

Iaf fick jag lite sovmorgon, så först strax före 9 släpade jag mig upp. Plocka fram frukost fick jag äran att göra, men kaffet var iaf gjort :-)


Vädret var ingen höjdare tyvärr, vi som tänkt oss marknad och Mariebergsskogen iad. Men det regnade iaf inte så vi började med marknaden. Shit vad folk det var, att få en parkering var tusan inte det lättaste. Folk var parkerade nere i slänter, ute i högt gräs, och långt ut i vägen. Men men, vi lyckades sno åt oss en plats från några som åkte strax efter vi kom.


Jättemysigt med marknad. Massa god mat, hantverk och trevligt folk. Vet itne men är det inte nått speciellt med höstmarknader? Speciellt med allt ekologiskt och dant - det känns så "genuint" och höstigt på nått sätt som jag verkligen gillar. Lillan for runt överallt och skulle titta och smaka och ha sig. Hon tog sig en Ponnytur, helt galet lycklig.

 


Sedan hittade jag ett stort måste i min värld när vi pratar Värmland, höst och natur... Nämnligen kôlbulle!

Jag vet inte varför, men det är verkligen nått som jag älskar. Kanske för att jag äter det vart 5 år och inte hinner tröttna? ;-) Eller så är det nog den där vildmarkskänslan med öppen eld och hela den biten som jag gillar. Vi delade iaf på en, hela familjen. Lagom aptitretare kan man säga.


Sedan smakade vi på ljuvlig päronmarmelad. Det var så gott att vi inte kunde motstå att köpa med det hem. Vi som typ aldrig äter marmelad liksom. Päron med lite ingefära och vanilj, visst låter det väl gott?

 


Efter det så hamnade vi i hantverksfåran, och jag dreglade över betongfat och dant, medans lillan prompt ville ha en MYRA av ståltråd. Hon gav sig dock efter att ha konstaterat att "annan dag få sån myra". Blev istället att vi köpte en värmlandsskål. Att det är en värmlandsskål beror enbart på skogsstjärnorna som pryder den antar jag?!

Måste ju vara lite lokalpatrioter. Inte min "smak" egentligen, men rätt charmig. Dessutom så är väl hantverk sånt som lite går utanför "smak" i mitt tycke.

Blev iaf en ljuslyckta av den.

 


När vi stod och kollade skålar så dök lillan ner i en fyndlåda och spanade in massa djur. Tillsist fiskade hon upp en fisk som hon bestämde sig för att hon ville "ha i mitt jum tack".

Så hon fick en tjuga och gick så duktig och visade upp fisken, lämnade fram sedeln och sa "tack tack tå mycke". En dam som stod brevid bevittnade det hela med stor förtjusning och liksom pep till så där som tanter kan göra när det kommer till barn ;-)


Sedan lyxade vi också till det och köpte lite marknadsgodis. Vi har inte direkt som vana att köpa godis, men marknad är ju ändå lite speciellt ;-)

 


Tillsist blev det en tur till med ponnyridningen, och lillan satt återigen gravallvarlig. Hon var KONCENTRERAD till tusen. Hon såg inte så glad ut, men hon ville absolut inte gå av, så det var bara så att hon inte hade tid att se glad ut. Fullt fokus på ridningen.


Sedan åkte vi till ett bageri och köpte lite gott bröd. Så hem, rosta bröd och bre på den goda päronmarmeladen. Inte speciellt "nyttigt", men ack vad gott det var.


En riktigt skön dag med andra ord :-)



Ovido - Quiz & Flashcards