Alla inlägg under december 2008

Av Martina - 31 december 2008 18:34


Juice i mängeder kommer det bli här hemma nu framöver.


Vi har äntligen fått tummen ur och skaffat en hushållsassistent. Vi bestämde oss också för att lägga några hundringar fler för att få även råsaftscentrifug. Det har jag suktat efter länge.


Första försöket blev morot. Det var godare än jag trodde :-)


Sedan blev det blandningen nedan. Rödbeta, morot och broccoli.

Riktigt gott var det, och fullspäckat med vitaminer och antioxidater, och järn :-)

Kändes nästan välgörande när jag drack det ;-)

Ser det inte gott ut?!


Så jag kan bara säga halleluja, och det kommer bli mycket juice framöver :-)



Mat
Av Martina - 31 december 2008 18:25



Idag var det riktigt fint ute. Kallt men fint. Termometern visade på 5-6 minus, strålande sol och blå himmel.


Vår vara trogen (iaf ibland) åkte vi ut till Skutberget och gick runt där. Lillan var nerbäddad i åkpåse och 2 filtar och sov så gott så gott. Hon var inte ens speciellt kall om nästippen efter 1 timme ute, så hon hade det gott :-)


Vi som inte låg nerbäddade hade det lite kallare - men skönt ändå :-)


Idag var vi ute mitt på dagen och solen stod högt, och det var skapligt med frost. När vi var därute på uldagen så såg det nästan ut som höst, med lite röda toner. Idag var det mesta vitt och blått.


Vi såg en mycket märklig syn iaf. 3 stycken dykare!

Herregud säger jag bara - dyka på nyårsafton...


Nedan kommer 2 av dagens bilder på fina vädret. Senare ikväll eller imorgon kanske kommer ett "uppsamlingsheat", ett inlägg som behandlar lite allt mellan himmel och jord angående senaste tiden.



Av Martina - 26 december 2008 21:01


Nu har det verkligen hänt, jag har blivit tant!


Ja det är iaf så det känns. Jag har ju tidigare nämn en kappa som var så snygg. Nu är den inköpt. Dessutom fick jag en skarf av svärisarna i julklapp. Med brokadmönster, i brunt. Passade utmärkt till kappan som ju också är brun.


Igår var vi ute och gick vid Skutberget. Det var kallt (med mina mått mätt, det var ju flera minus). Iaf så gjorde kylan att jag tryckte på mig en mössa på huvudet. En vit, i fleece, sådan där rund, som påminer om en större variant av pillerburk.


Så... Kappa = tant

Brokad = ännu mera tant

Detta i kombination med mössan = megatant.


Det är mina gamla föreställningar som spökar. Kappa kan verkligen vara jättesnyggt, och bra, men för mig är det förknippat med tant :-D


Tur att jag upphäver tantskapet då och då, med användande av ordet mega i löpande text. Dessutom, avslutandet av förmiddagens tvist med gubben med orden "så det så". Mer fjortis än "så det så" och "mega" blir det väl knappast från en typ som mig, närmare 30 än 20?!


Barnslig är jag också. När snön var kvar åkte jag ju både pulka utan pulka - dvs hasade på rumpan - i pulkabacken med lillan, och hade snöbollskrig med gubben. Tyvärr var snön för tunn och min rumpa för tung, jag tog mig mest ingen vart utan satt och såg dum ut. Till på köpet var jag väldigt dålig på att sikta och snöbollskriget var ett dåligt krig - jag fick mest snö innanför jackan.


Nu anser jag mig ha vägt upp lite av tantigheten iaf, med barnslighet.

Men, så gick det till när jag blev tant. Och jag fortsatte med tantigheterna även idag, galen som jag är ;-)


Av Martina - 22 december 2008 19:12


Idag när jag gjorte kvällsvälling till lillan fick jag hjälp. Jag är ju av det virriga slaget, så jag räknar alltid högt när jag skopar vällingpulver.

Jag : " ett.... två.... tre...." *Här bryter lillan in* "fya".

Härom dagen var det häx, idag fya. Det går framåt :-)


Nu pratar lillan massor. Hon blurrar en del och pratar en del fantasispråk fortfarande, men nu konverserar hon, och berättar massor. Och vi förstår en hel del. Hon härmar dessutom nästan allt man säga. Hon börjar kort sagt bli ett större barn :-)


Senaste boksaven hon övar på är K :-)

Av Martina - 19 december 2008 18:57


Fredag som det är, blev det typisk fredagsmat = pizza.


Vi brukar variera oss ang att göra egen botten och att använda Libabröd som botten. Egengjort är godare, men Libabröd ä mindre jobb = går fortare. Som jag skrev om i senaste inlägget så silade jag de krossade tomaterna lite. Detta då jag tycker det blir bättre med lite stadigare sås på pissan, och inte allt blask. Man vill ju inte ha en helkletig botten :-)


På pizzan brukar vi alltid ha ananas. Främst för att lillan är frälst i ananas, men alla tycker ju det är gott. Då vi inte hade så mycket i övrigt att ha på så blev det lie improvisation med lite strimlad julskinka på. Osten var också på upphällning, så detblev några stakars förskrämda ostbitar på varje pizza - knappt synbart :-)


Kanske inte den roligaste pizzan vi gjort, men tanke på hur skralt det var med fyllning, men helt okej ändå. Lillan förvånade inte alls när hon åt upp all ananas först, men lyckades förutom det trycka i sig 1/3 pizza - det var imponerade :-)


Strimlade vitkål också och gjorde en snabb pizzasallad också. Hade gjort sig bättre om den legat och dragit längre, men så ÄR det ju, så inget märkligt med det.


Kostnadsmässigt - 15 spänn för hela familjen :-)



Mat
Av Martina - 19 december 2008 14:48


Idag har lillan hjälpt till att laga matlådor till pappa. Potatisen var väldigt facinerande att stå och leka med, räkna och annat. Hon skulle räkna potatisarna hon hade framför sig: "En, tå, te, HÄX!"

Häx är alltså sex, och hon hade 4 stycken potatisar :-)


Först gjorde vi någon variant på raggmunkar. Hade riven potatis, morot, lök, vitkål, ägg, kryddor och lite vetegroddar. Det blev 16 stycker rejäla plättar av det. Så 4 portioner, och med inköpskostnaden här och nu - 2,50 spänn per portion :-)


Sedan förberedde vi inför kvällens middag, och lät ett paket krossade tomater rinna av lite. Den blaskigare delen fick bli basen i korvsoppa.


I korvsoppan hade vi förutom tomaterna, falukorv, röda linser, vitkål och krydor. Ser inte jätteaptitligt ut - men å andra sidan, ser falukorv någonsin aptitligt ut?

Smakade bra iaf - och det blev 3 portioner, och kostnaden återigen 2,50 per portion :-)

Å andra sidan kanske man vill ha en brödbit till, så man kan ju hosta upp 50 öre till då.


Det är ju inget självändamål att få maten att kosta 2,50 per portion, men håll med om att det inte skadar ;-)

Det gör ju att man kan lägga mer krut och pengar på andra måltider, så det jämnar nog ut sig i längden :-)


Dagens middag återkommer jag med senare.


Nedan syns lite av raggmunkshögen.





Mat
Av Martina - 18 december 2008 19:44


Ja det får man nog kalla dem.


Egengjorda nötfärsburgare med lite italienskt stuk på kryddningen. I pitabröd med lite dressing. Och till det tomat. Lillan fick sina hackade brevid.


Gott enligt både stor och liten, väldigt gott!


Idag är det den lillas version på bilden.




Mat
Av Martina - 17 december 2008 12:33


Nej det blir inte alltid som man tänkt sig.


Ibland blir det som man tänkt sig, och det är inte ett dugg bättre för det!


Ovido - Quiz & Flashcards