Direktlänk till inlägg 31 maj 2010

Mat

Av Martina - 31 maj 2010 10:27

Med 2 bröllop att gå på i sommar, och förhoppnigsvis fint väder så kommer lusten att trimma till mig själv lite.

JAg har sent om sider insett att det där med att gå ner i vikt, det är inte riktigt min grej. Så jag hyser inga större förhoppnigar om någon massiv nedgång direkt, men trimma till sig lite räcker ju långt det med :-)


Diciplinen är ju som den är - dvs kass, så jag satsar på det lite lagom sättet - att försöka vara lite mer förnuftig än vanligt bara. Då jag är förfärligt dålig på att hålla en och samma metod mer än sisådär 1 dag så känns det inte så aktuellt.


Min plan är därför att försöka äta:

Mindre portioner

Mindre beroendeframkallande kolhydrater - dvs pasta, bröd, godis, fika och liknande

Mer frukt och grönsaker, som jag älskar

Och att inte överkompensera med att äta allt för fett och flottigt.


Man kan väl se det som att det är lite VV-aktigt med GI-influens eller så. Men inget räknande eller vägande eller annat jobbigt, utan bara hålla sig undan mina värsta fallgropar.


Mitt minne är varken bra eller långt, så därför skirver jag upp vad jag har ätit under dagen - för lite eget komihåg. (Jag glömmer ofta bort att jag har ätit, och blir då hungrig av tanken)Kommer fyllas på under dagen:

Turkiskt youghurt med banan och jordgubbar

Avokado och 2 ägg


Tanken är sedan spenatsoppa till lunch, och nån kött eller fiskbit med grönsaker till middag. Hur det blir med det lär märkas senare.


Jag försöker också att avgifta mig lite från det värsta kaffesuget, så inget kaffe hittills idag - trött som ett as är jag.


I alla fall, vikten. Den är ju som sagt inte det viktiga, men jag hoppas väl ändå lite på en nedgång. Förra veckan gick jag ner 1 kilo ungefär, trots en festlig helg.

Första sommarbröllopet är om 6 veckor ca, och jag hoppas på 5 kilo tills dess. Men allt mindre än idag och plattare om magen är en framgång.

Ytterligare 2 månader drygt bort är nästa bröllop, och jag hoppas på totalt 10 kilo fram tills dess. Lyckas jag med det - så är jag faktiskt nöjd, och även ganska "klar". Förhoppnigsvis har jag då lärt mig att frossa och kolhydrater inte är allt här i livet!


En utmaning till mig själv alltså, där siffrorna inte står i centrum utan är tänkta att fungera som en lockelse :-)



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Martina - 29 december 2010 12:18

Eller?   Jag blir rent förskräckt när jag läser hur mycket och dyra saker folk öser över sina ungar i juletider. Inte mitt problem - folk får göra vad de vill, men visst väcker det funderingar.   Själv tycker jag att det blev lite väl många j...

Av Martina - 21 september 2010 16:05

ang det här med sverigedemokraternas intåg i riksdagen. Egentligen så tycker jag att det tagit på tok för stora proportioner bland folk, media och tja.. allt. Folk som normalt sett inte bryr sig ett skit, eller kanske ens röstar har starka åsikt...

Av Martina - 13 september 2010 10:07

Jag funderar ganska ofta över det. JAg är totalt stillös, eller så har jag en mycket bestämt kluven stil. När min far flyttade tog vi över hans köksbord, då vårt eget var lite halvfarligt ostabilt när man har en klättrig unge. Ett proktiskt furu...

Av Martina - 7 september 2010 10:26


i ett badrum!   Inte gör jag det iaf.     Det mesta har dock sin förklaring. Eller kanske inte. Det finns aen förklaring att de kommit dit, men inte varför de ligger kvar.   Jag håller på att byta badrumsskåp. Nått som inte är helt enk...

Av Martina - 3 september 2010 11:19

Undra varför jag inte har bloggat på så länge?! Kanske var det sommaren som kom ivägen. 10 veckor hemma med lillan på heltid - då blir det mindre tid kan jag lova.   Så nu kan jag passa på att hylla dagis - jag får massor gjort när lillan är iv...

Ovido - Quiz & Flashcards