Alla inlägg under mars 2009

Av Martina - 31 mars 2009 17:56


Enligt gubben min, som just nu befinner sig där, så kan jag få tillbaka mitt gamla jobb. Dvs det jobbet jag hade när jag blev gravid.

Sitta kvällstid och terrorisera folk i telefon, låter som en höjdare väl?


Men faktum är ju att man inte får vara kräsen i tider som dessa, även några timmars jobb ett par pass i veckan ger ju någon eller några extra tusenlappar i månaden = välbehövligt. Så det känns inte direkt som jag har nått "val".


Men då måste jag till ams först och fixa med dem, så de förhoppnigsvis kan hjälpa till med "arbetstekniska hjälpmedel" som jag tror att det så fint heter. Kanske jobbet blir lättare också :-)


Skönt att ha möjligheten!

Av Martina - 29 mars 2009 13:14


Igår var lillans fadder och hennes pojkvän här. Vi hade bestämt oss för middag, och var här för att förenkla med lillan. Dock så stod de för middagen och vi desserten. Så Det var bara att slå sig ner på en stol och sitta och snacka lite och se på när de rotade runt i vårt kök och lagade mat.

Marinerad fläskfile med kyftpotatis och zucchini och totatlåda, och kryddsmör.Det smakade ljuvigt!!!


Det var också helt underbart att bara så sitta ner och inte göra "nått" :-)


När de kom så sprang lillan till dörren och  hoppade av förtjusning. För att när dörren öppnades bli helt stel och klamra sig fast vid mig.

Men när ytterkläderna kommit av så försvann det hela och hon skulle bara leka med dem, vi hade kunnat gå och lägga oss utan att hon hade brytt sig :-D


Det är roligt att se när folk som inte har barn blir sådär riktigt "föräldralarviga" och kryper omkring på glvet och gör sig till på alla sätt ;-)


Iaf busades det massor med lillan och i lagom tid till maten var klar så var hon trött och ville lägga sig. Hon somnade dock ite, så vi turades om att gå in till henne under middagen. När vi ätit klart satte sig sedan hennes fadder vid hennes säng och läste saga i typ 20-30 minuter. Sen somnade hon. Inte för att jag har emot att läsa saga, men det var ändå väldigt skönt att inte behöva göra det själv, utan kunna stanna ute och bara vara sig själv, inte mamma :-)


När lillan hade somnat vid 20 (riktigt skaplig tid) så satte vi oss i soffan och drack kaffe och te och åt desserten. Jag hade bakat cupcakes, som fick mycket godkänt :-)


Det var jätteskönt att bara sitta och prata, skratta och retas :-)

De andra drack rödvin (vilket jag inte gillar) till maten, och jag drack vitt. Fick undervisning i hur man ska smaka på vin. Jag har aldrig gjort nåttliknande, jag dricker och är det gott så är det bra. Var en mycket annorlunda smakupplevelse att sörpla och gurgla och ha mig:-D


Iaf så gjorde vinet mig sådär precis lagom berusad, dvs hade full koll, men lite fnissig :-)


Alla var lagom dästa efter middagen och allt, så vi satt i soffan och gäspade och nästan somnade - vissa av oss :-)

Men jag somnade gott i sängen sedan, och sov kalas. Fick dessutom sovmorgon i morse. Lillan vaknade först vid 9-tiden (ny tid) och gubben gick upp med henne, så jag släntrade upp vid 10 :-D


Nu känner jag mig nästan som människa igen. Om det är för att sjukan är nästan över, sömnen, vinet, avslapningen eller annat - det låter jag vara osagt. Antagligen är det en kombination.


Iaf så insåg jag att vi nog trots allt måste försöka slita oss loss lite oftare och gå ut och äta, gå på bio, eller bara ha hemmakväll på egen hand. Kanske träffa folk lite oftare. Det börjar bli dags att bryta sig ur den här "alltid bara mammbubblan" :-)

Jag har inte lyckats än, så det är verkligen dags att ta tillbaka sitt eget jag också. Jag är ju tyvärr sådan där enkelriktad person så jag lägger alla ägg i 1 korg. Och nu har jag i 2½ år drygt varit gravidpest eller mamma. Nu vill jag vara bara jag ibland. Mamma är jag ju alltid oavsett :-)


Så, tack för en härlig kväll hörrni :-)

Av Martina - 27 mars 2009 11:35


Böjde mig fram för att ta upp leksaker på golvet = springa på toa och spy


Böjde mig fram igen = kollapsade på golvet


Såg mig i spegeln = Såg en krittvitt ansikte med uppsvullna röda ögon


Kort sagt - jag mår inget vidare!

Av Martina - 26 mars 2009 09:58


Vågen kör aprilskämt på mig, redan. Den kan visst inte kalendern.


Massa kex med smör och ost, mackor och våfflor med vaniljvisp = -2,5 kilo...


Yaeh right.... dags att byta ut vågskrället!

Av Martina - 25 mars 2009 15:02


Vad har karln nu ställt till med, han kom hem med en ros...


Nejdå, nu ska jag inte vara sån, det är väl jättesnällt... Men lite misstänkt också ;-)


För övrigt så vet jag itne vad det är med mig, det tycks som mitt liv går ut på lämning och hämtning på dagis. Alltså - när jag som idag är sjuk och inte lämnar eller hämtar så blir jag så galet glad när lillan kommer hem. JAg blir glad att komma till dagis och hämta henne också, men inte lika.

Kanske nått med hemmahormoner att göra?


Iaf kom min ljuvliga bråkstake springandes med blomman från pappa och gav mig ett stort skratt och några goa kramar innan hon och gubben smet ut för att leka igen :-)

Av Martina - 25 mars 2009 14:25


Är det inte så det brukar heta, att kvinnor inte pratar ut och säger exakt vad de menar, utan istället försöker komma med antydningar?


Smskonverastion idag med gubben som suktat efter våfflor i 1 veckas tid:
Han - "har vi allt vi behöver till våfflorna?"
Jag -"ja"

Han - "Vad sägs om en grillad kyckling kanske?"


Que?


Det var iofs väldigt kort och konsist, men fullt obegripligt, så vad hjälper det?!

Av Martina - 25 mars 2009 10:37


Senaste månaderna har det blivit väldigt lite shopping, då vi försökt hålla hårt i pengarna. Nödvändigt ont. Försökte mig på en "ganska köpfri månad" tidigare. Det blev ju ingen köpfri månad, men en mer kontrollerad månad iaf. Och faktum är att det har hållit i sig ganska bra. Det har blivit mindre köpt än tidigare känns det som. Har ite helkoll, men skapligt.


Iaf så var vi väldigt nöjda med lillans overall som hon hade i år. En Didrikson.

Så nu när det var rea köpte vi en till nästa år igen :-)


Köpte först ett 2-delat set, men det hade helknasiga proportioner. Jackan i storlek 80 var rätt lagom nu (inte förvånande), men byxorna.... Byxorna var nästan lika långa som hela lilllan själv, och hon är ca 85 cm.  Och benen var galet långe, från marken befann sig skrevet på byxorna någonstans i brösthöjd på ungen.


Kort sagt så blev det overall istället. 400 spänn - inte snorbilligt, men iaf billigare än nypriset, och trots allt billigare än både HM och Lindex vanliga overaller :-)


Så nu är ungen utrustad för nästa vinter, men overall och vinterstövlarna :-)

Av Martina - 23 mars 2009 12:06


Det är ju lite upp och ner med sådana, ibland är de bra, ibland mindre bra. Dvs som med folk mest :-)


Igår var vi iaf hos dem, och de tömde sitt lylskåp i våra händer, då de åkte till Turkiet idag. Så någon dag blir det älg till maten. Och gubbens lunch idag blev en pizza som kom med från gårdagens pizzafrossa. Och med tanke på hur min mage mådde efter pizzan igår, så är jag inte ett dugg avis eller sugen :-D

Lite annat smått och gott fick vi också med hem, så nu gäller det att planera smart så det blir uppätet innan det börjar bli lesset.


På onsdag har jag lovat våfflor iaf, så den dagen går bort. Imorgon... hmm älg, potatis och såsen kanske? tänk vad husmans och rejält det låter, sånt brukar vi inte ägna oss åt ;-)


Iaf så lämnade vi lillan en sväng hos farmor och farfar igår, och det gick så bra så :-)

Hade inte väntat oss annat, men det är ju ändå skönt att det går bra och att hon trivs :-)

Hon körde dessutom hårt med dem, upp och ner i trappen var det, bra träning för farfarm onda ben :-D



Ovido - Quiz & Flashcards