Direktlänk till inlägg 29 december 2010

Jul jul, dyra jul....

Av Martina - 29 december 2010 12:18

Eller?


Jag blir rent förskräckt när jag läser hur mycket och dyra saker folk öser över sina ungar i juletider. Inte mitt problem - folk får göra vad de vill, men visst väcker det funderingar.


Själv tycker jag att det blev lite väl många julklappar till den lilla i den här familjen. Såpass att jag faktiskt smög undan en på morgonen, och sparar tills det är dags för födelsedag.

Så då fick hon: 2 gosedjur, 1 docka, en barndator, en klädhängare, målarset, ett memory och ett pussel. Samt ett kulspel som hon fick dela med sin far. Samtliga mor och farföräldrar inräknade i den högen tack och lov. (Dessutom slapp vi de kostsamma gåvorna, tack för det)


Hon fick också ett tomt paket symboliskt för att hon själv ska få köpa något och GE bort. Det finns alltid människor runt omkring som inga julklappar får, eller inga leksaker har.

Det måhända låter tarvligt, men personligen tycker jag det är viktigt att från tidig ålder inse att alla har inte allt, och att alla kan inte få allt.

Man kan inte få allt man vill ha (fast vem vill inte ha allt?), och julen handlar inte bara om att få, utan också om att ge. Vare sig det handlar om kärlek, omtanke eller julklappar.


Jag måste säga att jag inte visste innan hur reaktionen på det tomma paketet skulle bli. Hon är ju trots allt bara 3 år och vill ha allt - helst igår.

Hon såg jätteförvånad ut, och började skratta hejdlöst!

Hon tyckte det var jättebusigt.

När jag förklarade varför paketet var tomt så lyssnade hon noga och visste med en gång vad hon ville ge bort till någon. En hund, likt den hon själv har - för att "en sån vän borde alla ha".


Jag kan inte annat än att hänföras och glädjas över denna "självklara" inställning. För visst är det lite så - en sån trygghet som hon hittar i sin älskade hund, den borde alla barn (och vuxna) få ha. Om man sen hittar det i en lortig och tillrufsad jycke är ju en annan sak. Men jag verkligen ÄLSKAR hennes stora empati och ärliga inställning till livet. Precis som det ska vara.


I övrigt hade vi en mycket lugn julafton, lite bak och fram sådär. Vi körde julklapparna efter frukosten. Det kändes mer logiskt då vi inte hade nån annan att anpassa oss efter, och då hade ju den lilla nått att leka med hela dagen, inte bara "vänta".


Maken ville se bland tomtar och troll, som han tydligen lyckats missa under sin uppväxt. Han och liten kollade på det, och jag somnade i soffan. Det är ruskigt skönt att sova på dagen!


Just det, rubriken ja. Det dyraste i jul blev en ny datorn. En mycket välbehövlig, som fick äran att bli "vår julklapp". Den hade blivit köpt oavsett, men med mellandagsrea och jul i anknytning så låter det väl bra att maskera den som julklapp, inte sant!?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Martina - 21 september 2010 16:05

ang det här med sverigedemokraternas intåg i riksdagen. Egentligen så tycker jag att det tagit på tok för stora proportioner bland folk, media och tja.. allt. Folk som normalt sett inte bryr sig ett skit, eller kanske ens röstar har starka åsikt...

Av Martina - 13 september 2010 10:07

Jag funderar ganska ofta över det. JAg är totalt stillös, eller så har jag en mycket bestämt kluven stil. När min far flyttade tog vi över hans köksbord, då vårt eget var lite halvfarligt ostabilt när man har en klättrig unge. Ett proktiskt furu...

Av Martina - 7 september 2010 10:26


i ett badrum!   Inte gör jag det iaf.     Det mesta har dock sin förklaring. Eller kanske inte. Det finns aen förklaring att de kommit dit, men inte varför de ligger kvar.   Jag håller på att byta badrumsskåp. Nått som inte är helt enk...

Av Martina - 3 september 2010 11:19

Undra varför jag inte har bloggat på så länge?! Kanske var det sommaren som kom ivägen. 10 veckor hemma med lillan på heltid - då blir det mindre tid kan jag lova.   Så nu kan jag passa på att hylla dagis - jag får massor gjort när lillan är iv...

Av Martina - 4 juni 2010 13:55

Även gubben som inte är lättimponerad blev helt tyst och såg salig ut, och riktigt suckade av lycka. Så nu vet vi vad vårt nästa mål i tillvaron är iaf!   Nätan totalt insynsskyddat mot huset. Bara gångvägar och gräs runt i kring. och motionssp...

Ovido - Quiz & Flashcards