Alla inlägg under augusti 2008

Av Martina - 30 augusti 2008 19:37


Igår när jag satt och tittade på lillan när hon lekte i sitt rum blev jag så less.

Inte på henne eller lekandet, utan på hennes rum.


Det var ju inte meningen att det skulle bli hennes rum, utan vårt, så den bruna fondväggen är väl lite malplacerad i ett barnrum. Snygg absolut, men kanske inte det jag skulle valt åt henne.


Men det är inte fondväggen som är felet utan främst rummets form. Väldigt långsmalt för det första. Sedan går nästan hela ena kortsidan bort för fönstret och andra kortsidan av dörrar. Så det går nästan bara att ställa saker längst med långsidorna = skittrist.


Så tanken blev ju såklart "Ikea nästa". I detta hem är Ikea lösningen på det mesta.

Jag hade dock totalt glömt bort att det var 1-års jubileum här, så när gubben påminde om det blev det nervöst. Jag har ju väldigt svårt för när det är mycket folk, jag får panik. Men vi hade inte alls behövt oroa oss, var inte mer folk än vad det brukar vara de flesta dagar.


Vi hittade ingenting till barnrummet.

Dock så har vi någon osvikbar förmåga att göra åt med mattor i detta hushåll. När vi då sprang på en svart ullmatta för 99 spänn (istället för 649), då klippte vi till :-)

Så nu ligger den så fint under matgruppen i vardagsrummet.


Vi har sånt himla trist vardagsrum. Det är stort som bara den för det första = onödigt. Sedan är det ekparkett, beigrandiga väggar, ekmöbler och beigebrun soffa.

Sammantaget blir allt bara en enda beige sörja :-(


Så den svarta mattan piggar upp (tro det eller ej)rummet en hel del. Bryter upp den beiga trista sörjan och det händer nått. Passar bra till den svarta tavelramen också (rummets enda tavla). Att det svarta sedan inte passar till den beiga sörjan, det ignorerar vi tills vidare.


Men får väl tilläggas att om vi bor kvar här nått längre så är tanken helt klart att byta bort det trista beigerandiga väggarna ;-)


Mattan Skagen:


Av Martina - 29 augusti 2008 13:11


Lillan sover, och jag hoppas på närmare 1 timme till *håller alla 2 tummarna*

Jag är som vanligt jättetrött, så jag passar på att sitta ner, ta det lugnt, dricka en (lär bli fler) kopp kaffe och njuta av den härliga tidningen jag fick idag :-)


Jag kommer aldrig få det som i tidningen hemma, och jag vill nog inte ens ha det när jag tänker efter. Det är för vitt överlag för min smak. Men ack vad jag kan sitta och drömma mig bort av "känslan" i rummen, eller sukta över vackra ting. Verklighetsflykt är bra ;-)


Kaffet intages dessutom i min nya servis som jag är jättenöjd med. IKEA, billig, stilren och snygg. Inte den absoluta drömservisen på något sätt men långt mycket vackare än den gamla med blå plommon på i mormorstuk (av den sämre sorten, inte romantiska) :-)





Av Martina - 26 augusti 2008 12:45


Efter goda influenser från Camilla så har vi denna månad gjort matlistor och verkligen veckohandlat.


Vi har handlat såpass tidigare i månaden att skafferiet och frysen fortfarande är rätt fyllda. Så det kan vi leva på några veckor till antagligen, och bara kompletteringshandla typ mjölk och grönsaker/frukt :-)


Trots att vi har köpt diskmedel, blöjor och lite smått och gott för fler än 1 månads behov så tror vi att vi hållit oss  runt satt "drömbudget" = 3000 kr.


Idag blev det:

Juice  3 l  15,00 kr

Fullkornspasta  1,2 kg  20,00 kr

Avokado  10 st  30,00 kr

Apelsiner  7 st  13,00 kr

Flingor  500 gr  10,00 kr

Kiwi  5 st  10,00 kr

Vitkål  2,25 kg  13,00 kr

Morot  2 kg  20,00 kr

Äpple 1 kg  15,00 kr

Mjölk  1 l  7,00 kr

Youghurt  3 l  30,00 kr

Tomater  8,65 hg  13,00 kr

196,00 kr


Avrundade kostnader, men diffar på max 5 spänn så ;-)

Juice dricker vi inte annars, utan det blev "lyx" nu då det var så bra pris på det. (5 spänn för Bravo är ju toppenpris tycker jag).


Just det, gurka köpte jag också, 2 st - vete fan vad de kostade (12,90/kg tror jag mig minnad isf)


Det var dock hur tungt som helst att släpa hem allt. Handlade lite andra saker också, och totalt släpade jag runt på 22 kilo = aptungt :-)


Men nu är det iaf färdighandlat för den här månaden så när jag har tid och ork skall jag sätta mig ner och räkna igenom allt, för att verkligen se hur mycket det blev. Men jag tror som sagt att vi landar rätt bra runt 3000 spänn för månaden :-)

Mat
Av Martina - 26 augusti 2008 12:21


Idag var jag svinhungrig efter handligen, så snabbt fick det gå.


Fräste svamp och squash och på med tomat = tomatsoppa med grönsaker.

Krävde rätt mycket peppar, och blev festligare med lite gräslök på, men tummen upp.


Blev en avokado till också, det är ju bara för gott verkligen :-)


Mätt känner jag mig också :-)



Mat
Av Martina - 25 augusti 2008 18:17


Rosor av gubben idag (igen) :-)


Vi pratade igår lite löst om att vi är ganska dåliga (eller väldigt dåliga) på att "visa" att vi uppskattar varandra. Det behöver såklart inte innefatta "saker", men jag tog blommor som ett exempel. Dvs att det händer så sällan så jag vet inte hur jag ska "svara" när jag väl får det. (felet ligger alltså inte i blommorna, utan att jag inte kan hantera det bra).


Han ville visa att han hade lyssnat, så hem kom han med blommor :-)

Det var ju iofs en liten missuppfattning från hans sida, men gesten var ju så söt ändå, så jag kan inte annat än att le :-)


Fina var det ju också

Av Martina - 25 augusti 2008 13:48


Lunchen idag blev oreganobiff med sallad.

Bara köttfärs och en hel drös med kryddor :-)

Lyxade till det med dressing till salladen.


Efter en slarvig vecka förra veckan så är jag igång med pointsräkningen igen, så det kommer nog bli mycket sallad till maten framöver :-)



Mat
Av Martina - 22 augusti 2008 11:18


Jag hade inte önskat mig något av karln, utan tyckte att "spar pengarna". Det finns ju så mycket som jag vill ha och köper ändå, så lika bra att lägga pengarna på det istället.


Hem kom han med blommor :-)

Det tillhör inte vanligheterna kan jag lova, så det var ju trevligt :-)

Jag vet dessutom att jag är så förfärligt otacksam - jag kan verkligen inte hantera att få blommor på nått snyggt sätt. Klart jag blir glad, men eftersom det inte händer så ofta så blir det nästan lite sådär "seriekomik" över det, á la "vad har du nu gjort för dumt".

Jag vet ju att det inte är så men ja... det är så knäppa jag hanterar det tydligen.

(Alltså jag tänker ju inte så, men det kan nog verka som det)


Lillan fick blomma av granntanten igen. Denna gång var dock en sten som hon hittade intressantare :-)


3 röda rosor med grönt fick jag, och lillan fick en vit blomma :-)



Av Martina - 21 augusti 2008 22:16


Så, jag blev äldre, och jag gick inte i mål. Men det gör inget, det finns viktigare saker i livet.


Idag låg allt fokus på att överleva när lillan var på dagis. Fy vad jobbigt det var :-(


Mer detaljer om dagen som gick kommer senare :-)


Gonatt

Ovido - Quiz & Flashcards