Alla inlägg den 9 augusti 2008

Av Martina - 9 augusti 2008 23:00


30 spänn för 3 par strumpbyxor till lillan, det är lagom pris :-)


Slutrea är alltid så bra, för det brukar alltid finnas nått som är sådär löjligt billigt.


Vi tänkte som så att strumpbyxor är ju bra att ha under när det blir kallare, eller för all del, förlänga kjol och klänningssäsongen med. Så det skadar inte att ha många par.


Nu var de vi hittade väldigt "tjejiga"i rosa och lila, men de ska väl som sagt mest vara under så, det får gå ;-)


74/80 är det på samtliga par, men det brukar funka bra på lillan, eftersom hon inte är så himla lång. Eller iofs så har hon växt till sig och hade nått 78 cm när hon var 15 månader (snart 16), men iaf. Skulle det hända sig att hon växer ur dem fort, ja då har vi ju ändå bara betalat 30 spänn :-)



Av Martina - 9 augusti 2008 22:53


Vita bönor i tomatsås kommer innanför dessa väggar ibland, men väldigt sällan.

Men i övrigt så föredrar vi använda torkade, de är bra att förvara = tar liten plats i skåpen, samt är mycket billigare :-)


Vi använder mest kikärtor, men även en del kidneybönor och ibland vita bönor (små). Läggs i vatten och kokas efter angivelserna på påsen. Jag brukar dock koka i buljong istället för saltat vatten.


Sedan beror ju marinaden såklart på tycke och smak samt hur mycket bönor man kokat. Vi brukar köra ett kok för hela veckan = hyfsad mängd bönor.


Marinad:

* Påse med färdigt pulver till salladsmarinad valfri smak - eller en rejäl bunte valfria kryddörter (lite muskot brukar bli gott i kikärtor)

* ca ½ dl vatten

* ca ½ dl olja

* 1-2 msk vinäger (gärna med honungssmak)

* 1 msk pressad citron

* Några rejäla dra med pepparkvarn


Summasumarum så kan jag ju säga att det är väl en rätt vanlig salldsdressing :-D


Men i med bönorna i marinaden så kan de ligga där och gotta sig. Här hemma öser vi i en sked eller fler i det mesta vi äter. Extra gott blir det på sallad - då får man ju dessutom inbyggt salladsdressing.


Om man vill undvika allt för mycket gaser av bönor så ska det funka bra att skölja dem ordentligt, samt byta vatten ett par gånger under kokningen. Här hemma byter vi inte under kokningen, men sköljer länge och väl efter kokningen. Och vi har nog inte så mycket mer gaser än andra, vad vi vet iaf :-)




Mat
Av Martina - 9 augusti 2008 22:26


Smickrande nog (för jag blev verkligen smickrad) så efterfrågades recept på mat som jag lagar. Mitt svar fick dock bli att jag och recept är verkligen inte bundis - för jag följer dem aldrig. Dessutom är jag på tok för lat för att orka mäta eller väga saker.


Jag kör på taktiken "ha i lite eller mycket av det mesta som finns hemma" oftast. Det brukar gå bra :-)


Jag höftar ALLTID vad gäller matlagning. Men jag kan ju göra försök att få ner någotsånär vad jag har i maten och hur mycket. Det enklaste är väl att fråga om det är nått som tycks intressant att veta mer om :-)


Men om man står ut med höftade angivelser och diverse bortglömda saker så kan ju fortsatt läsning på receptinlägg läsas :-)

Mat
Av Martina - 9 augusti 2008 22:24


Gubben var iväg och spelade idag, men var hungrig när han kom hem. Eftersom vi behövde iväg och handla också så fick det bli något som gick fort som attans.


Tonfisk var redan framme ur frysen och på upptining, så ner med smör, chili och vitlök i pannan och brassa på fisken. Under tiden hackades tomater och röd paprika och färsk spenat. Fisken tog ju inte nånga minuter så när den var kvar slängde jag snabbt ner grönsakerna i pannan så de blev ljumma och fick både lite chili och vitlökssmak samt gotta sig lite i fiskspadet (om det nu var nått sånt kvar i pannan).


Sen var det bara att slänga på lite franskmarinerade kidneybönor och hugga in. Precis det gjorde vi, högg in, så därför blev bilden lite knas - jag hade ju redan hunnit skyffla runt maten på tallriken, samt ätit en del. Men jag får tro att det inte är allt för hemskt utan syns lite vad det blev av det hela iaf.


Gubben och lillan fick nudlar till. Summan tid för måltiden... Om vi överdriver så kan vi avrunda uppåt och säga 10 minuter (men sanningen snarare typ 7). Sånt som kallas snabbmat?


Godkänt av både stor och liten även om liten föredrar kalla icke tillredda tomater. 

Mat
Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards