Alla inlägg den 13 december 2008

Av Martina - 13 december 2008 22:20

  

Jag smyger runt då ch då och läser andras bloggar - föga överraskande. Men vart jag vill komma är att jag ibland går utanför min vanliga sfär av blogga. Vissa av er vet troligen att jag läser era bloggar - om inte dagligen, så iaf ofta. Men ibland läser jag även andra bloggar alltså. En av dem är http://danitra.blogg.se/


Då hittade jag denna eminenta lista om 80-talister, vilket jag ju själv är.

Så med tillåtelse att kopiera listan så har jag här personifierat den med egna reflektioner. Detta då jag läste och log igenkännande på mycket, men över som ett stort frågetecken gällandes en del saker.


Det är långt - men om du orkar plöja dig igenom så vet du nog en hel del onödigt om mig sedan ;-)


80-talist?

Vi som "knackade på" hos våra kompisar utan förvarning när vi ville träffa dem. - Jag hade 1 enda kompis, men där gick jag å andra sidan som barn i huset, och "bara knacka på", så funkade det alltid med folk i ens närhet, vän eller inte. :-) 


Vi som lärt oss räkna genom att räkna antal pet-flaskor som behövs pantas för att köpa 100 st 50-örestuggummin. - Nja, nä, jag har iofs räknat pant och tuggummin, men aldrig ihop :-)


Vi som slog in skolböckerna i diverse fina skydd för att vi behandlade dem med respekt. - Galet slitigt vad det att slå in alla böcker, speciellt de med mjuk pärm. I lågstadiet hade jag alltid färggrant papper med "balla" tryck, i mellanstadiet var jag långt mycket mer sofisikerad och körde plastvarianten ;-)


 Vi som kan skillnaden mellan discodans och tryckare  - Ja det är lätt, discodans ka man dansa till själv, tryckare blev jag aldrig uppbjuden till. Jag har ju dansat tryckare, men fick alltid bjuda upp själv, och fick nobben ofta då jag var ansedd att vara ett UFO.


Vi som på egen hand klippte i våra jeans innan de började säljas söndertrasade. - Nej aldrig, den delen stod min äldre syster för :-)


Vi som har sparat en blå/röd kudde fylld med märken såsom silverfisken och baddaren  - Jag har många sådana kuddar, och många plaketter som inte kan fästas på sådana också. Något som jag är rätt stolt över att jag lyckats med :-)


Vi som någon gång har haft en OKEJ-poster upphängd på väggen. - Nej aldrig, jag hade vargar eler solroser på väggarna :-)


Vi som samlade på allt - främst kapsyler  - Jag försökte samla på frimärken, och suddgummin, men det var så tråkigt, så jag blev aldrig någon samlare. Nej, vänta, nu ljuger jag. Jag har samlat på Vykort :-) Har fortfarande X hurda antal kvar som jag försökeratt bli av med, men är så dålig på att använda upp dem :-)


Vi som var den första generationen som kunde zappa mellan Skurt och Björnes magasin  - Dåtidens Björne var ju underbart. Men tv 3 och skurt var spännande det med.


Vi som i våra egna dagböcker inte kunde undvika att använda samma fraser som i "Berts Dagbok"  - Kan inte erinra mig om jag någonsin gjort det, men som med mycket annat så var mitt dagboksskrivande mycket sporadiskt. Men jag brukade iaf låna kompisens Bertböcker :-)


Vi som försökte allt vad vi kunde att bygga lika fina trädkojor och hitta lika coola "gömställen" som det fanns på TV  - Nja, jag satsade på den mer naturliga stilen på kojor. Men fick iaf hjälp av min morfar att såga till bestik till kojan. För det måste ju en koja givetvis ha ;-)


Vi som förmodligen var den sista generationen att motta hemstickade tröjor och sockar från våra far/mor-mödrar  - Tröjor vet jag inte att jag fick, men raggsockar, vantar och mössor. Det var antagligen inkörtsporten till den raggsocksfetich jag lider av idag. Tack och lov att den generationen fortfarande förser mig med hemstickade raggsockar då och då :-)


Vi som på egen hand lärdes oss datorer/internet/fildelning och dessutom fick lära våra föräldrar hur de kollar sin mail  - Fildelning vet jag fortfarande inte vad det är riktigt, eller hur man gör. Lära föräldrar mailen har jag dock försökt med :-)


Vi som visste skillnaden mellan att ringa billiga lokalsamtal och dyra riksamtal  - Ja nästan alla våra samtal var dyra rikssamtal då hela släkten borde långt bort.


Vi som trodde att vi blev rika när guldtian ersatte papperstian - nej jag tyckte bara devar jobbiga :-)


Vi som upptäckte erotik genom ryska posten och snurra flaskan  - Något sådant har jag aldrig blivit erbjuden att delta i. Snurra flaskan har jag gjort, men det hade inget erotisk koppling :-)


Vi som hade kvar Sovjet i kartboken hela grundskolan (trots upplösningen) - Givetvis. Dessutom är det gamla Sovjet troligen det enda område på jorden då jag efter upplösningen inte orkade bry mg om att lära mig alla nya länder och dess huvudstäder. Annars kunde jag de flesta tror jag (drygt 210 stycker eller nått sånt)


Vi som trodde att pins i stil med "Rör inte min kompis" skulle förändra världen  - Jag hade nån, men vete 17 varför :-)


Vi som använde gnuggisar dagligen  - nej.


Vi som förtjusades av att leka med slime ifrån Buttericks  - Nä, Buttricks låg inne i storstan och där var man inte ofta. Däremot fick jag göra slime på fars jobb ;-)


Vi som började "hänga med våra polare" när det blev för ocoolt att "leka med våra kompisar"  - Nä hängt har jag nog aldrig gjort. I den åldern fanns mitt umgänge samlat i kyrkan ;-)


Vi som jublade när gröna/svarta tavlan bytades ut till whiteboards i skolan - Det var väl först på högstadiet eller nått sånt. Men etersom jag hör dåligt hade jag ju iaf turen att aldrig bli misshandlad av naglar mot tavlan. Ibland har man tur :-D


Vi som fick hjälpa läraren att trycka på play på videoapparaten  - Eller hemkunskapstanten att sätta i kontakten då hon inte förstår varför OH-maskinen inte funkade.


Vi som fyllde våra cykelhjul med kulor eller spelkort för att det skulle låta så mycket som möjligt när vi flög fram  - Aldrig testat, vad tåkig jag va.


Vi som trodde att vi skulle bli rika när vi efter många år skulle sälja våra kulor, ishockeykort och pogs  - Hade inga :-)


Vi som spelade in musik på kasettband genom radion - Självklart, tog låååång tid innan jag ens vådade titta åt en CD. Jag är inte så mycket för nymodigheter, och var det inte då heller.


Vi som gick från altavista till eniro och från eniro till google  - Hoppade över eniro i det ledet.Vi som frågade chans på någon ny varje vecka  - Aldrig gjort


Vi som hittade på ett eget språk för att kunna sjunga med i engelska texter  - Mitt liknade nog mest tyska. Min mor undrade alltid vad jag höll på att sluddra om.


Vi som drack Cuba Cola och Jaffa   - Nej, jag drack aldrig läsk.


Vi som läste OÄ i skolan  - Jaaa. Nostalgi.


Vi som var närvarande medan myrornas krig fortfarande gick på TV   - Väldigt ofta, och jag undrar fortfarande om de svarta eller vita är flest.


Vi som var för coola för vanliga sällskapsdjur och skaffade vandrande pinnar och tesvamp - Nä nått sånt kryp har jag aldrig haft. Jag hade en enstörig fruktoman till kanin och en ståtlig hund som blev allmänt mobbat.


Vi som lekte med Manicklar  - Que?


Vi som åkte båt till Danmark - Bodde man på kusten var det väl obligatoriskt mer eller mindre?


Vi som smaskade omkring med Jenka, Shake eller Hubba Bubba i munnen  - Då och då, när tillvaron var på gott humör.


Vi som tvingades runt för att sälja bingolotter varje vecka  - Lyckligtvis vad jag inte med i något som tvingade fram denna jobbiga och tråkiga syssla.


Vi som fick fler finnar av Clearasil  - Nog omöjligt.


Vi som hade påtvingade brevvänner i grannorten  - Haha, nej tack och lov.


Vi som läste Lyckoslanten  - Vet jag inte heller vad det är? :-)


Vi som inte fick slänga maten eftersom det fanns barn i Afrika som uppenbarligen var hungriga - Det var ju det. Svårt när man är kräsen. Lösningen på det var tydligen att äta upp allt och bli fet istället. För det blir ju otroligt mycket bättre för afrikas svältande barn.


Vi som var med på rökrutornas tid  - Fanns tydligen något sånt, i utkanten av allt.


Vi som hade Filmnet långt innan Canal+  - Filmnet?


Vi som hade en Amiga hemma - datorn där man skrev cirka en sida i ett ordbehandlingsprogram och så var minnet fullt  - Nej det låter inte bekant.


Vi som kallade 1:orna för ettakladdare och 2:ornna för toalettdykare  - Haha, ettakladdare har jag hört, toalettdykare var nytt :-)


Vi som drömde om att ha en egen rökmaskin hemma   - nej verkligen inte.


Vi som tyckte det var värt tiden det tog att surfa med 56k-modem  -  och hur mycket är det? :-)


Vi som tryckte på play på kassettbandspelaren till vår Commendore 64 och sen kunde gå och göra något annat i 20 minuter medans spelet laddade  - C64 är ju underbart.


Vi som lämnade Bingolotto samtidigt som Leif Loket Olsson  - Långt innan

:-)


Vi som lät mamma fläta hela håret i små flätor när håret var blött, och sen sov på dessa under natten för att få vågigt hår till kommande skoldag - Alltså, men mitt afrokrull så var det ju inte direkt någon mening med det. Men visst jag gjorde det några få gånger på mellanstadiet - innan mitt hår bestämde sig för att bli afro.


Vi som hade en väldigt härdad men ändå öm nintendotumme  - Nä det har aldrig varit min grej.


Vi som hade våra första slagsmål genom att tävla om vems farsa som var starkast eller hade farligast yrke  - Jag minns inte vad det var om, men absolut inte det :-)


Vi som införde pizza, kebab och tacos i svensk husmanskost  - Tacos åt vi ibland, men pizza var jag nog tonåring innan jag ens smakade på första gången.


Vi som dansade så långa tryckare att vi klibbades fast i varandra  - tyvärr allt för få.


Vi som fortfarande kan dansa Macarena till punkt och pricka  - Inte då, inte nu.


Vi som är de sista att komma ihåg movieboxen  -  Jag och teknologi är inte kompisar så jag står fortfarande som en fågelholk.


Vi som fortfarande inte kan se Ingvar Carlssons ansikte utan att tänka på dojan  - Iaf ligger det inte långt bort i tanken.


Vi som var de första i backen med snowboard - Fast pulka är ju roligare :-)


Vi som använde telefonkort och beeper innan mobilernas tid  - Jag hade antagligen ingenstans att ringa. Skulle jag behöva ringa så köpte jag nog telefonkort på plats.


Vi som fick förbud att använda tamagoshi på lektionerna  - Har aldrig intresserat mig.


Vi som använde sockiplast för att förhindra det groteska vårtspridandet - Hejdlöst fula, men ack så bra :-)


Vi som spelade snake på datorn som små innan det dök upp på mobiltelefonen i tonåren  Ja, har nått svagt minne av något sånt.


Vi som fortfarande säger Domus eller Servus i stället för Coop  - Nja, vårt Coop ar OBS innan, så jag är mer inne på OBS, eller konsum.


Vi som älskade bockastyren och max antal växlar på cyklar   - Nä fy, gick ju inte styra med.


Vi som hade föräldrar som inte helt förstod att varumärken betydde allt på skolgården  - Nä det förstod de inte, men inte jag heller å andra sidan så det var ju kvittat redan från början.


Vi som var de som började med lunarstorm och vi som tog jävligt lång tid på oss innan vi hade hjärtat att sluta med det  - tveksamt om jag är i det spannet.


Vi som vara jäkligt skeptiska till MSN när det kom då ICQ faktiskt fungerade alldeles utmärkt  - helt klart ja :-)


Vi som har försökt att säga krankelibrankelfnatt eller killevippen för att se om det gav någon effekt  - Killevippen :-)


Vi som lärde oss hantera MS Dos för att kunna spela pc-spel  - Här hanteras inget :-)


Vi som lärde känna Robert Gustavsson genom Björnes Magasin och inte Parlamentet  -  Det var tider det.


Vi som går igång på "När du hör den här signalen... *pling* ...när du hör den signalen, då vet du att det är dags att vända blad. Då börjar vi..."  - Åhhhh, finns sånt fortfarande? Hoppas, isf ska lillan få :-)


Vi som var tvungna att blåsa i våra nintendospel för att de i överhuvudtaget skulle fungera, teknik: kraftigt men utan salivstänk  - Aldrig ägt.


Vi som drev våra föräldrar galna med monotona piptrudelutter från ett hypermodernt gameboy i bilen  - Och eftersom det saknades ägande så var det inget problem :-)


Vi som i våra busringningar aldrig lyckades lika bra som Hassan gjorde på radio - testade aldrig. 


Vi som hade gameboy color med färgrannt hölje, inte färgskärm   - nej


Vi som utan besvärliga åldersgränser sprang upp och handlade Blend Ultra (!) till våra mammor  - Haha, hon röka, det skulle vara en syn för världen. Mer antirök än hon är svårt att bli.


Vi som åt Bamse-meal på Clock innan vi upptäckte Happy Meal  - Knappast. Dessutom blev jag utskrattad första gången jag var på Donken. Skolresa i högstadiet och jag tyckte Happy Meal verkade lagom stort. Sällan blivit så utskrattad av min aklasskamrater som då. Att jag inte insåg själv att Happy Meal var för "BEBISAR" som de så snällt uttryckte det. Själv blev jag lagom mätt :-)


Vi som vek alla våra nya tjugokronorssedlar till skjortor  - aldrig kunnat


Vi som käkade Raider och inte Twix!  - Åt inte godis, så vet inte ens skillnaden.


Vi som hade en hel hylla med filmer som vi spelat in från TV på kassetband  - Våra låg i låda, annars helt sant.


Vi som tyckte att vi var extremt välberesta genom timmar framför BackPacker (1 och 2)  - Ljuvligt spel för övrigt.


Vi som hade bänkar med lock på  - Vad annars?


Vi som fick onödigt mycket information om att vi skulle ringa 112 i stället för 90 000 - Ja lyssnade visst dåligt. 


Vi som gick omkring med väldigt korta magtröjor med oanständiga texter på de ännu ej utvuxna brösten och kunde göra så för att våra föräldrar inte förstod texten som stod på engelska  - Haha, nä så dåliga var de inte på engelska ;-) Men korta magtröjor var inte riktigt min grej, jag körde på stickade stora tröjor eller flanellskjortor - rutiga helst. Det ni ;-)


Vi som gjorde fingerlekar med garn" såsom vaggan, eifeltornet,fiskenätet  - Gör man inte sånt idag?


Vi som kunde ringa in och få chansen att spela Hugo i direktsändning (och tycka alla andra var så dåliga) för att vinna sega råttor av Sofi Propp  - Hugo ja, var nått troll va?


Vi som hade skateboards med bromskloss  - Nej, och inte lärde jag mig åka på den heller :-)


Vi som vattenkammade vårt hår inför lågstadiediscona  - Jag hade nog åndär snygg fontän på skallen snarare. Typ sån som lillan oftast har numer

;-)


Vi som glömde skrivstilen snabbare än vad vi lärt oss den  - Lärde mig överhuvudtager aldrig tror jag. Iaf känns det så.


Vi som vet hur man gör popcorn på spisen  - Hur annars?


Vi som fick lära oss att Pluto var en planet - MVEMJSUNP :-)

Av Martina - 13 december 2008 16:47


Vi bestämde oss för att denna helt, då ska vi unna oss och äta GOTT.

Eller, vi brukar inte äta äcklig mat annars heller, men ni vet säkert vad jag menar - det där som man kan gå och sukta efter.


Idag blev det lax. Inte sådan från frysdisken, som det brukar bli, utan färsk laxfile från Feskhandlarn :-)


På filen hade jag ett täcke av hackad vitlök, chili och färsk basilika samt droppade över citronsaft och olivolja.

Till det åts rostad potatis och tomater och creme fraischesås med basilika och vitlök. Morötter åt vi också, men det låter inte lika roligt ;-)


Det kan sammafattas med det fula men talande ordet: SKITGOTT!


Lillan åt upp nästan allt på sin tallrik, och då fick hon mycket. Till och med såsen gick ner, jag som var osäker på om hon blivit vitlöksindoktrinerad ännu :-)


Det bästa av allt var ju att biten var såpass stor att det blev 2 portioner över ;-)


Så dagens mat var klart godkänd av liten och stor :-)


(Sedan har vi gjort ischoklad, som inte stelnat ännu och därmed inte avsmakad. I det fallet får jag lita på gubbe och möjligen lillan med hur det smakar, då jag själv inte äter ischoklad. Men det är kul att göra)



Mat
Ovido - Quiz & Flashcards