Direktlänk till inlägg 19 december 2008

Matdag

Av Martina - 19 december 2008 14:48


Idag har lillan hjälpt till att laga matlådor till pappa. Potatisen var väldigt facinerande att stå och leka med, räkna och annat. Hon skulle räkna potatisarna hon hade framför sig: "En, tå, te, HÄX!"

Häx är alltså sex, och hon hade 4 stycken potatisar :-)


Först gjorde vi någon variant på raggmunkar. Hade riven potatis, morot, lök, vitkål, ägg, kryddor och lite vetegroddar. Det blev 16 stycker rejäla plättar av det. Så 4 portioner, och med inköpskostnaden här och nu - 2,50 spänn per portion :-)


Sedan förberedde vi inför kvällens middag, och lät ett paket krossade tomater rinna av lite. Den blaskigare delen fick bli basen i korvsoppa.


I korvsoppan hade vi förutom tomaterna, falukorv, röda linser, vitkål och krydor. Ser inte jätteaptitligt ut - men å andra sidan, ser falukorv någonsin aptitligt ut?

Smakade bra iaf - och det blev 3 portioner, och kostnaden återigen 2,50 per portion :-)

Å andra sidan kanske man vill ha en brödbit till, så man kan ju hosta upp 50 öre till då.


Det är ju inget självändamål att få maten att kosta 2,50 per portion, men håll med om att det inte skadar ;-)

Det gör ju att man kan lägga mer krut och pengar på andra måltider, så det jämnar nog ut sig i längden :-)


Dagens middag återkommer jag med senare.


Nedan syns lite av raggmunkshögen.





Mat
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Martina - 29 december 2010 12:18

Eller?   Jag blir rent förskräckt när jag läser hur mycket och dyra saker folk öser över sina ungar i juletider. Inte mitt problem - folk får göra vad de vill, men visst väcker det funderingar.   Själv tycker jag att det blev lite väl många j...

Av Martina - 21 september 2010 16:05

ang det här med sverigedemokraternas intåg i riksdagen. Egentligen så tycker jag att det tagit på tok för stora proportioner bland folk, media och tja.. allt. Folk som normalt sett inte bryr sig ett skit, eller kanske ens röstar har starka åsikt...

Av Martina - 13 september 2010 10:07

Jag funderar ganska ofta över det. JAg är totalt stillös, eller så har jag en mycket bestämt kluven stil. När min far flyttade tog vi över hans köksbord, då vårt eget var lite halvfarligt ostabilt när man har en klättrig unge. Ett proktiskt furu...

Av Martina - 7 september 2010 10:26


i ett badrum!   Inte gör jag det iaf.     Det mesta har dock sin förklaring. Eller kanske inte. Det finns aen förklaring att de kommit dit, men inte varför de ligger kvar.   Jag håller på att byta badrumsskåp. Nått som inte är helt enk...

Av Martina - 3 september 2010 11:19

Undra varför jag inte har bloggat på så länge?! Kanske var det sommaren som kom ivägen. 10 veckor hemma med lillan på heltid - då blir det mindre tid kan jag lova.   Så nu kan jag passa på att hylla dagis - jag får massor gjort när lillan är iv...

Ovido - Quiz & Flashcards