Direktlänk till inlägg 12 september 2009

Höstmarknad

Av Martina - 12 september 2009 17:31


Idag var det segt att vakna i morse... Kanske spelade vinet in?

Iaf fick jag lite sovmorgon, så först strax före 9 släpade jag mig upp. Plocka fram frukost fick jag äran att göra, men kaffet var iaf gjort :-)


Vädret var ingen höjdare tyvärr, vi som tänkt oss marknad och Mariebergsskogen iad. Men det regnade iaf inte så vi började med marknaden. Shit vad folk det var, att få en parkering var tusan inte det lättaste. Folk var parkerade nere i slänter, ute i högt gräs, och långt ut i vägen. Men men, vi lyckades sno åt oss en plats från några som åkte strax efter vi kom.


Jättemysigt med marknad. Massa god mat, hantverk och trevligt folk. Vet itne men är det inte nått speciellt med höstmarknader? Speciellt med allt ekologiskt och dant - det känns så "genuint" och höstigt på nått sätt som jag verkligen gillar. Lillan for runt överallt och skulle titta och smaka och ha sig. Hon tog sig en Ponnytur, helt galet lycklig.

 


Sedan hittade jag ett stort måste i min värld när vi pratar Värmland, höst och natur... Nämnligen kôlbulle!

Jag vet inte varför, men det är verkligen nått som jag älskar. Kanske för att jag äter det vart 5 år och inte hinner tröttna? ;-) Eller så är det nog den där vildmarkskänslan med öppen eld och hela den biten som jag gillar. Vi delade iaf på en, hela familjen. Lagom aptitretare kan man säga.


Sedan smakade vi på ljuvlig päronmarmelad. Det var så gott att vi inte kunde motstå att köpa med det hem. Vi som typ aldrig äter marmelad liksom. Päron med lite ingefära och vanilj, visst låter det väl gott?

 


Efter det så hamnade vi i hantverksfåran, och jag dreglade över betongfat och dant, medans lillan prompt ville ha en MYRA av ståltråd. Hon gav sig dock efter att ha konstaterat att "annan dag få sån myra". Blev istället att vi köpte en värmlandsskål. Att det är en värmlandsskål beror enbart på skogsstjärnorna som pryder den antar jag?!

Måste ju vara lite lokalpatrioter. Inte min "smak" egentligen, men rätt charmig. Dessutom så är väl hantverk sånt som lite går utanför "smak" i mitt tycke.

Blev iaf en ljuslyckta av den.

 


När vi stod och kollade skålar så dök lillan ner i en fyndlåda och spanade in massa djur. Tillsist fiskade hon upp en fisk som hon bestämde sig för att hon ville "ha i mitt jum tack".

Så hon fick en tjuga och gick så duktig och visade upp fisken, lämnade fram sedeln och sa "tack tack tå mycke". En dam som stod brevid bevittnade det hela med stor förtjusning och liksom pep till så där som tanter kan göra när det kommer till barn ;-)


Sedan lyxade vi också till det och köpte lite marknadsgodis. Vi har inte direkt som vana att köpa godis, men marknad är ju ändå lite speciellt ;-)

 


Tillsist blev det en tur till med ponnyridningen, och lillan satt återigen gravallvarlig. Hon var KONCENTRERAD till tusen. Hon såg inte så glad ut, men hon ville absolut inte gå av, så det var bara så att hon inte hade tid att se glad ut. Fullt fokus på ridningen.


Sedan åkte vi till ett bageri och köpte lite gott bröd. Så hem, rosta bröd och bre på den goda päronmarmeladen. Inte speciellt "nyttigt", men ack vad gott det var.


En riktigt skön dag med andra ord :-)



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Martina - 29 december 2010 12:18

Eller?   Jag blir rent förskräckt när jag läser hur mycket och dyra saker folk öser över sina ungar i juletider. Inte mitt problem - folk får göra vad de vill, men visst väcker det funderingar.   Själv tycker jag att det blev lite väl många j...

Av Martina - 21 september 2010 16:05

ang det här med sverigedemokraternas intåg i riksdagen. Egentligen så tycker jag att det tagit på tok för stora proportioner bland folk, media och tja.. allt. Folk som normalt sett inte bryr sig ett skit, eller kanske ens röstar har starka åsikt...

Av Martina - 13 september 2010 10:07

Jag funderar ganska ofta över det. JAg är totalt stillös, eller så har jag en mycket bestämt kluven stil. När min far flyttade tog vi över hans köksbord, då vårt eget var lite halvfarligt ostabilt när man har en klättrig unge. Ett proktiskt furu...

Av Martina - 7 september 2010 10:26


i ett badrum!   Inte gör jag det iaf.     Det mesta har dock sin förklaring. Eller kanske inte. Det finns aen förklaring att de kommit dit, men inte varför de ligger kvar.   Jag håller på att byta badrumsskåp. Nått som inte är helt enk...

Av Martina - 3 september 2010 11:19

Undra varför jag inte har bloggat på så länge?! Kanske var det sommaren som kom ivägen. 10 veckor hemma med lillan på heltid - då blir det mindre tid kan jag lova.   Så nu kan jag passa på att hylla dagis - jag får massor gjort när lillan är iv...

Ovido - Quiz & Flashcards