Direktlänk till inlägg 12 september 2009

Ekologiskt och närproducerat

Av Martina - 12 september 2009 17:57


Japps, vi har verkligen lagt manken till den här månaden (eller det som gått av den), för att tänka på sådana saker.

Vi har ju varit lite dåliga på det där med planering tidigare, men det har vi lyckats ganska bra med också.


Så den här månaden har vi i många fall valt att köpa det "lite dyrare" alternativet = ekologiskt eller närproducerat. Inte gällandes allt, ekonomin får styra till viss del såklart, men där prisskillnaderna känns överkomliga.


Vi har även handlat en del ute på Tranhems gård. De ekologiska äggen där kostar 3 kr st. Det är ju runt 50% dyrare än "vanliga jävla ägg" i affären, men då är de säkert 50% större också. Inte strutsäggs-stora, men klart stora. Vi upplever också att de mättar bättre?! Så då blir det ju ändå inte dyrare = bra.


Maken har också gett sig in på att äta häst. Personligen så tycker jag verkligen inte om smaken, så häst får han och lillan äta ifred. Men det passar ju när jag jobbar, och vi ändå inte äter middag ihop. Så en dag gjorde jag kålpuddig på hästfärs till dem. Det var tydligen gott, och ekologisk färs för 35 kr kilot är ju inte att förakta (om man då gillar smaken).


Sylt har vi också köpt. Dyrt kändes det som, för en sådan fjuttig burk. När vi köper sylt brukar det väl kosta typ hälften så mycket för en dubbelt så stor burk. Men satan vilken skillnad det är så sylt och sylt alltså.

 

Det smakade verkligen massa mer av den här. Följdaktigen behövdes ju inte lika mycket sylt som i vanliga fall - så då blir det ju ändå inte så stora prisskillnader. Så det lär vi fortsätta med att köpa. (Smakade för övrigt på deras superdupergoda skogsbärssaft igår också. Inte för att det dricks saft ofta här hemma, men kommer också bli den här i fortsättningen).


Det intressanta i det hela som jag ser det är att trots dessa dyrare vanor så har inte matbudgeten stigit. Snart 2 veckor av månaden har gått, och hittills har all mathandling och utemat och fikor inte överstigit 1500 spänn. Iofs så har vi använt en del grejer från frysen, men vi har också lyckats fylla frysen med matlådor, så den är nog mer välfylld nu än i månadens början. Nästa vecka behövs också bara lite kompletteringshandling, så vi tror inte månadens matbudget kommer bli högre än vanligt iaf - mer troligen mindre.


Kontentan får väl bli att "kvalitet lönar sig" i många fall, och planering är av godo :-)

Dessutom gillar jag känslan det ger mig - jag känner mig "duktig" som tänker på miljöaspekterna. En fis i rymden knaske, men ändå ;-)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Martina - 29 december 2010 12:18

Eller?   Jag blir rent förskräckt när jag läser hur mycket och dyra saker folk öser över sina ungar i juletider. Inte mitt problem - folk får göra vad de vill, men visst väcker det funderingar.   Själv tycker jag att det blev lite väl många j...

Av Martina - 21 september 2010 16:05

ang det här med sverigedemokraternas intåg i riksdagen. Egentligen så tycker jag att det tagit på tok för stora proportioner bland folk, media och tja.. allt. Folk som normalt sett inte bryr sig ett skit, eller kanske ens röstar har starka åsikt...

Av Martina - 13 september 2010 10:07

Jag funderar ganska ofta över det. JAg är totalt stillös, eller så har jag en mycket bestämt kluven stil. När min far flyttade tog vi över hans köksbord, då vårt eget var lite halvfarligt ostabilt när man har en klättrig unge. Ett proktiskt furu...

Av Martina - 7 september 2010 10:26


i ett badrum!   Inte gör jag det iaf.     Det mesta har dock sin förklaring. Eller kanske inte. Det finns aen förklaring att de kommit dit, men inte varför de ligger kvar.   Jag håller på att byta badrumsskåp. Nått som inte är helt enk...

Av Martina - 3 september 2010 11:19

Undra varför jag inte har bloggat på så länge?! Kanske var det sommaren som kom ivägen. 10 veckor hemma med lillan på heltid - då blir det mindre tid kan jag lova.   Så nu kan jag passa på att hylla dagis - jag får massor gjort när lillan är iv...

Ovido - Quiz & Flashcards