Alla inlägg under januari 2009

Av Martina - 14 januari 2009 10:47


Igår gjorde jag mig ett reafynd!

Eller flera om man ska vara sådan ;-)


3 dagar har jag varit och traskat och provat och haft mig, men inte slagit till. Igår kom SMS om förtur på halva rean hos Kapp Ahl, så då blev det en rund till. Jag tycker inte de brukar ha sådär mycket roligt, men ibland finns en del bra basic :-)


Jag har givit mig själv (eller vi har givit mig) en klädbudget på 1000 spänn - för tillfället - då garderoben ekar väldigt tomt. 1000 spänn kommer man inte så himla långt med på det stora hela - men man kan ju få tag i någon/några uppsättningar iaf. Dessutom, nu i rea tiderna så kan man få ganska mycket för pengarna.


Jag vet inte om jag har sagt det, men jag är sådan där typ som håller hårt i pengarna när jag har dem. Nu vet jag att jag har 1000 spänn som jag FÅR spendera på kläder till bara mig själv. Det brukar betyda att jag inte hittar ett skit som jag är villig att betala för. Så ge mig pengar med avsikt att jag ska handla = handlar jag inte. Bra spartips, låna det gärna ;-)


Iaf, för att återgå till det jag skulle skriva: Jag hittade mig en kofta :-)

Ingen varm och go, det har jag redan en ganska ny, utan en söt liten sak.


Kroppen förändras på många sätt av att gå ner många kilon, men något av det mest synliga - iaf för mig - är det vackra sladdret på överarmarna. Jag brukar ju ha brallor på mig, så magen tex går ju rätt bra att gömma, men armarna syns ju oftare. Det är dessutom inte något som går bort med träning, mer än delvis, utan nått jag får leva med helt enkelt.


Koftan har sådana där luftiga ärmar, som går drygt halvvägs ner på överarmen. Så den döljer det värsta fladdret skapligt, och gör att jag kan använda t-shirts och linnen utan att vantrivas :-)


Ordinarie priset var 279 spänn, och jag betalade 74,50, så jag är helt nöjd med det priset också. Köpte mig ett par vantar också - så totalt har jag spenderat 83,25 kronor av min budget.


Lillan fick en kofta och 4 par trosor dessutom - totaltpriset för våra saker var ca 570 spänn. Ja betalade 170 för allt, så jag tycker det var bra fynd :-)


Kofan nedan, det syns inte så bra, men om man ser i spegelbilden så ser man lite av funktionen för ärmarna iaf :-)

Dessutom funderar jag på om kjolen (den randiga på andra bilden alltså), är den allt för fjortisaktig eller kan man a den när man närmar sig 30, utan att se ut som maskerad? (Den var väldigt skön)



Av Martina - 12 januari 2009 22:20


Visst låter det förfärligt trist?

Jag vet inte vad jag bättre kan kalla det dock, då ris är basen i det hela.


Kokt ris, blandat med grönsaker - vilket här innebar, röda linser, morötter och broccoli. På det lite krossade tomater och sista slatten grädde i paketet. Gubben fick lite kycklingspad och riven ost på.


Lillan åt den rivna osten, så var hon nöjd. Men då hade hon vrängt i sig en hel tallrik ångkokt broccoli 20 minuter tidigare, och knapprat lite morot, så jag förstår henne.


För övrigt förvånad att inte ungen ser ut som en broccoli snart, eller att det växer broccoli ur öronen på henne. Hon äter gladeligen upp en kilopåse frusen brocoli i veckan - på egen hand. :-D


Nåja, tillbaka till maten - billig är den ju iaf, avrundat 10 spänn och då fick gubben med matlåda till imorgon - så 3 portioner ;-)



Mat
Av Martina - 11 januari 2009 22:08


Ja det känns som det varit så idag iaf.


Idag, tillsist såbestämde jag mig att nu SKA lillans namn upp på väggen. Och så blev det. Testade några varianter på upphängning (ville inte paja fondväggen totalt), och blev till sist rätt nöjd. Lillan själv fnissade som en tok när hon fick se det - varje gång. Jag antar därför att hon är nöjd.


Jag har även letat upp bättre skruvar och satt upp lillans lampa med. Den som satt var för kort, så hon kunde dra ner lampan - vilket hon också gjorde så fort hon kom åt. Får ungen loss lampan nu så kommer delar att väggen att följa med. Satte dessutom fast kabeln, så hon förhoppninsvis låter den vara också. Skruvade också fast hängarna för handdukar i badrummet.


Något som också var nödvändigt var att byta handtag på 1 dörr. Vi har bytt en gång tidigare då vi har farliga och fula handtag. Dock stämde inte måtten riktigt, så vi har länge haft ett löst handtag i avvikande färg i dörren mellan kök och sovrum. (Sällan använd dörr lyckligtvis).

Hade bara trycke (heter det så?) på ena sidan dessutom, så man kunde bara öppna från ett håll, om man inte tog med sig handdaget och gick runt.

Ja det hörs ju lång väg att det är ändå bättre med farliga och fula, men välmatchade och fungerande dörrvred ;-)


Jag snabbpysslade också ihop ett pärlhjärta till lillan som nu hänger i hennes gardinstång - hon verkade riktigt imponerad av sin mors hantverk

;-)


Jag har förberett för att sy gardin till lillan i veckan. Därtill har vi möblerat om inne hos henne, och tror att vi har kommit fram till hur grundtanken är på hur det ska bli. Gäller det bara att rensa, bygga, måla och fixa skiten också. Men det blir ett senare problem.


Dessutom var jag lite småhuslig och gjorde pizza idag. Nån mat ska man ju göra, men pizza har vi alltid köpt tidigare, så jag känner mig duktig när jag gör den själv ;-)

Fuskade och körde på Liba-bröd som botten dock, men vem bryr sig om 100 år.


Vi har även diskuterat en hel del om vad vi vill ha ut av närmaste framtiden. Då insåg vi att vi nog får vara lite mer flexibla och på hugget än vad vi varit hittills, samt att kanse söka oss till andra städer också. Det är galet ont om jobb här (som så många andra ställen såklart), så hittar man ett jobb som kan passa så bör man nog vara glad och flytta på sig.

Utifrån hur vi känner nu så är vi nog bereda att flytta på oss österut (dvs sträckningen mot Stockholm - fast inte Stockholm), samt söder ut (på västsidan). Ostkusten är säkert underbar - men det är verkligen långt bort från allt gällande familjer och dant.


Jo, jag tycker det har varit ganska fullt ös här idag - även om man kanske inte direkt ser det :-)


Har inga bra bilder idag - så får återkomma med den saken senare om det blir något :-)

Av Martina - 10 januari 2009 16:41


Lyxhelgen fortsätter.


Idag hade jag kycklingfile som jag bankade ut och fyllde, och sedan rullade ihop och virade in i bacon. I ena filen hade jag basilika, vitlök, chili, lime och lite olja. Detsamma i den andra, men där också riven ost och oliver. (Jag är inte förtjust i smält ost, eller oliver)

Jag skårade filen lite på insidan innan jag hade på fyllningen - för snabbare och jämnare tillagning.


Jag rullade in det hela i folie och körde i ugnen ett tag, för att få köttet lagom. Efter det stektes de i pannan, för att få färg bara.


Till det serverades risotto, med samma typ av smaksättning som kycklingen (av lathet), ångkokad broccoli och tomatsallad.


Lillan vägrade äta risotto och kyckling och tryckte istället i sig broccolin och tomaterna på sin tallrik (mycket), för att sedan kidnappa även sin fars broccoli. Normal unge? ;-)


Men båda stora i familjen tyckte det hela var gudomligt gott. Godast var nog den med oliver pga lite mer sälta :-)



Mat
Av Martina - 9 januari 2009 23:32


Att jag är just nu. Har tråkigt, är trött - men inte nog trött för att sova, och var precis inne och läste hos Kristin. Listor är bra, de fr mig att tänka till - så här kommer min variant av listan:


1. Hur gammal är du om fem år?
32 ½ år


2. Vem tillbringade du minst två timmar med i dag?
Både gubben och lillan, men mest lillan.


3. Hur lång är du?
175 centimeter. Eller 174,5 om man vill vara petig


4. Vilken är den senaste filmen du sett?
Alls eller på bio? Iaf "Man of the year" på dvd.


5.  Vem ringde du senast?
Oj, jag ringer typ aldrig... Så det var länge sedan...  Nä förresten jag ringde nog gubben på mobilen i måndags, för att lillan ville prata med pappa.


6. Vem ringde dig senast?
Mor


7. Hur löd det senaste sms:et du fick?
"Hon ser ut att ligga skönt. Nästan lite elakt att väcka henne nu"

Svar på skickad bild av lillan som däckat medans jag vände ryggen till 15 sekunder


8. Föredrar du att ringa eller skicka sms?
SMS alla gånger, har smått telefonpratar skräck, om det inte är de allra närmaste.


9. Är dina föräldrar gifta eller skilda?
Skilda


10. När såg du senast din mamma?
Andre advent


11. Vilken ögonfärg har du?
Gröna


12. När vaknade du i dag?
6.53


13. Vilken är din favoritjulsång?
Oj... många. Jul jul, strålande jul, Little drummerboy


14. Vilken är din favoritplats?
En plätt på gräset vid Sundtatjärn, som är "vårt" ställe.


15. Vilken plats föredrar du minst?
Sjukhus


16. Var tror du att du befinner dig om tio år?
Jag är nog här i krokarna, eller iaf kvar i skogen. Förhoppnigsvis gör jag något jag tycker om som arbete och har en icke förpubertal lillan. Dessutom KANSKE nån mer unge, och gubben har förhoppnigsvis hunnit bli äkta - fast det är långt ifrån säkert med våra lata planeringsgener.


17. Vad skrämde dig om natten som barn?
Mörkret och nattliga gäster (synvillor?)


18. Vad fick dig verkligen att skratta senast?
Lillan, som oftast.


19. Hur stor är din säng?
Min och min, vi delar, så tillsammans har vi 160 cm - tror inte vi delar jämt dock så min del är antagligen 50 cm eller nått. Om lillan envisas med att knö sig ner är det väl typ 20 cm som blir mina.


20. Har du stationär eller bärbar dator?
1 stationär och 2 bärbara. Är det då man kan fundera på om man har för många? Iaf så har samtliga brister, så sammantaget blir de en hyfsad dator.


21. Sover du med eller utan kläder på dig?
Beror på hur kallt det är


22. Hur många kuddar har du i sängen?
1, fast den har gått i 3 delar...


23. Hur många landskap har du bott i?
Bohuslän, Uppland, Värmland


24. Vilka städer har du bott i?
Kungälv, Stockholm (Barkarby & Danderyd), Karlstad
25. Föredrar du skor, strumpor eller barfota?
Raggsockor, annars barfota


26. Är du social?
Ja överdrivet ibland. Men har också viss socialfobi, s hur allt hänger ihop är inte en kotte som fattar.


27. Vilken är din favoritglass?
Melon, Päron, Daim eller Polka. Kan inte välja, och de är enda smaker jag äter.


28. Vilken är din favoritefterrätt?
Oj, äter sällan dessert... Men för ungefär hundra år sedan (läs 10) gjorde jag en avokadokräm som var ruskigt god.


29. Tycker du om kinamat?
Viss, men ganska begränsat


30. Tycker du om kaffe?
Tyvärr


31. Vad dricker du till frukost?
Väldigt mycket kaffe. Imorgon skall jag dock lyxa mig med färskpressad apelsinjuice.


32. Sover du på någon särskild sida?
På gubbens högra sida, på fönstersidan, vänd på mage och dregglar på kudden.


33. Kan du spela poker?
Jadå, brukar sopa banan med gubben. Tyvärr mest pga min totala ologik gällande stratergi än något annat


34. Tycker du om att mysa/kela?
Det händer, men jag är också väldigt anti när jag är trött så.


35. Är du en beroende-människa?
Beroende av vad? Jag är beroende av många saker iofs, men njä... tror inte det.


36. Känner du någon med samma födelsedag som din?
Ja


37. Vill du ha barn?
Har ju Lillan. Hae önskat 3 från början, men nu vete 17. Men med tiden så kommer jag nog vilja ha iaf 1 till antar jag.


38. Kan du några andra språk än svenska?
Ja men hemskt dåligt. Engelska hjälpligt, sedan kan jag krysta fram lite grejer på tyska och spanska.


39. Har du någonsin åkt ambulans?
Något för många gånger tror jag.

En gång när jag var typ 9 år eller nått och det var något med magen/tarmarna eller nått.

En gång under gymnasiet då jag blev påcyklad - tog hand om en vilt blödande cyklist, för att sedan ramla raklång bakåt i marken när jag svimmade då jag inte gillar blod.

Senast för 5 år sedan då jag bröt foten, och garvade hysteriskt sittandes på is, för det gjorde så ont.


40. Föredrar du havet eller en bassäng?
Havet är ju charmigare, men bassängen mer praktiskt. Bäst gillar jag tjärn och sjöar dock.


41. Vad spenderar du helst pengar på?
Saker hem och kläder till lillan.


42. Äger du dyrbara smycken?
Beror väl på enligt vems definition, men inte nämnvärt nej.


43. Vilket är ditt favoritprogram på tv?
Jag är nörd, så jag gillar På spåret.


44. Kan du rulla med tungan?
Japp


45. Vem är den roligaste människan du känner?
Jag? ;-)

Annars är det nog mest så att jag är omgiven av "intelektuella" personen som mest pratar om världsliga saker - "komik" inom politiskt snack tillexempel är väl inte direkt typiskt roligt.


46. Sover du med gosedjur?
Inte med flit, men lillan lyckas alltid drälla några av sina överallt, så de flesta nätter är svaret ja.


47. Vad har du för ringsignal?
Nått truddeluttit


48. Har du kvar klädesplagg från då du var liten?
Japps. En kjol á la kilt, i grå ull böand annat, bara väntar på att lillan ska växa i den


49. Vad har du närmast dig just nu som är rött?
Lillans BRIO-nyckelpigga vid fötterna


50. Flirtar du mycket?
Träffar ju knappt folk så, det är svårt. Men jag är tydligen väldigt flirtig i mitt sätt at vara - alltid. Inget jag vet något om, eller gör medvetet.


51. Kan du byta olja på bilen?
Aldrig fått mig för att testa, brukar dock fylla på.


52. Har du fått fortkörningsböter någon gång?
Nej. Och inte bara pga tur, jag brukar hålla hastigheten iaf ganska skapligt för det mesta


53. Vilken var den senaste boken du läste?
Lässer Herman Lindquist just nu - Livet i Paris, ellervad den heter.


54. Läser du någon dagstidning?
Nej, närmaste tidning jag läser är Metro ;-)


55. Prenumererar du på någon veckotidning?
Sköna hem - min vardagslyx


56. Dansar du i bilen?
Jadå


57. Vilken radiostation lyssnade du till senast?
Mix Megapol - lillan gastade som jag vet inte vad när jag försökte byta.


58. Vad var det senaste du krafsade ner på ett papper?
Inköpslistan för idag - längst ner på den stod det bacon.


59. När var du i kyrkan senast?
I december... På en loppis samt på Öppna förskolan. Senaste gången på något riktigare var nog lillans dop för 1½ år sedan.


60. Vem var din favoritlärare på högstadiet?
Vi hade många bra. Därmed har jag okså flera favoriter:

Klassföreståndaren Olle var en riktigt go nalle. Så snäll så det var inte sant.

Sedan var ju också fysikläraren Niklas väldigt speciell. Inte bara ung och snygg, han fick ALLA stormförtjusta i ämnet. Kanske det hängde ihop med att han var ung och snygg?! ;-)

Eller Per - han slog vad med mig om att jag skulle få raka 5 or i hans 4 ämnen (tror det var i åttan). Så på examensdagen i nian gick jag fram till honom och höll fram näven och bad om 100 spänn. Jag fick dem ;-)



Av Martina - 9 januari 2009 17:11


Ja man får nog kalla det fuskpesto. Iaf lax i ugn med ett täcke av  basilika, chili, vitlök, lime, citronjuice och lite olja mixat. Salt och peppar.


Till det gjorde jag sallad på tomater, sockerärtor och basilika. Dressing var bara citronjuice. Sedan stekta champinjoner med lite grädde över.


Maten i sig är ju väldigt nyttig, sedan är det ju lite olja och grädde till då, men det handlar om max 1 matsked av vardera till oss alla tre - så det känns inte som någon fara oavsett.


Lillan och gubben fick rostade potatisflarn och stekt ägg till.


Kan bara säga att: HURRA vad gott det var. Lillan smaskade fisk så det stod härliga till.



Mat
Av Martina - 9 januari 2009 09:28


Det går åt flitigt med havrekex här hemma hos oss. Själv försöker jag undvika dem då jag är väldigt känslig för kolhydrater. Men visst mular jag också i mig av dem då och då. Bara inte lika ofta som gubben och lillan ;-)


Idag gjorde jag en "lyxvariant" av dem. Oftast gör jag dem ju mest för energikicken, men idag blev de lite mer fikaanpassade. Vi fikar inte så ofta här hemma, mest när vi har äpplen på hösten, då blir det ständigt äpplepaj/kaka. Men idag blev det iaf fikakakor. Jag gjorde som vanligt mindre till lillan och större till gubben. Dels av bekvämlighet - större är ju lättare, men sedan ser ju inte jag dem när han sitter på jobbet och mular i sig ;-)


Idag höll jag också reda på vad jag stoppade i dem (till skillnad från annars), så här är dagens variant från min sida:


Havregryn - 4 dl

Vetegroddar - 1 dl

Vetemjöl - ½ dl

Linfrön - ½ dl

Bakpulver - 1 tsk

Kokosflingor - ½ dl (Allt som fanns kvar)

Vaniljsocker - ½ tsk (Smakutökande pga brist på kokosflingorna)

Sirap - 2 msk ca

Honung - 2 msk ca

Russin - ½ dl

Vatten - 1-1½ dl

Olja - en liten skvätt, max 1 msk (Då både lillan och gubben står still resp går ner i vikt behöver de lite extra fett)


Lillan fick små, runda kakor. Tyckte de blev väldigt söta så det var nog värt merjobbet ;-)


Det var morgonens aktivitet det :-)


Måste ju säga också att jag tycker det är jättekul att några av er vågat prova er på, även om jag inte kan ta åt mig äran av receptet ;-)


Ett litet PS - tillagt såhär i efterhand: Den här varianten av kexen blev helt i min smak - galet goda ;-)





Mat
Av Martina - 8 januari 2009 15:50


Så var det det där med "inte köpstopp, men inte okynnesshoppa".

Eftersom jag ÄLSKAR rea-fynd så är det svårt. Idag klarade jag dock flera timmar på stan, och köpte en enda grej.


De flesta av våra sängkläder börjar bli rätt slitna. De funkar ju, men är ju inte så skönt med noppror och dant. Jag har tidigare kollat på sängkläder på Hemtex när de varit nersatta, men inte slagit till. (Gubben har hindrat mig)


Idag var de nersatta än mer - så nu slog jag till på 2 set (ja, vi bör ju ha ett var jag och gubben). Vit satin, mjukt och krispigt, precis som det ska vara.

Ordinariepriset var 599 kronor styck - dvs 1198 spänn totalt. Så jag tyckte jag fyndade rejält nu när jag betalade 298 spänn :-)


Var sugen å ett par stövlar också - nedsatta från 899 till 149 kronor. Tyckte de kändes lite "hårda" att gå i dock, så jag funderar forfarande. Men jag vill ha bruna stövlar också, nu när jag har brun kappa :-)



Ovido - Quiz & Flashcards