Direktlänk till inlägg 24 november 2008

Att klara sig på nästan ingenting...

Av Martina - 24 november 2008 22:21

 

På grund av förändrat lönebryt blev inkomsten förra månaden katastrofalt låg. Och då menar jag inte på samma sätt som en del puckon som tycker att ”buhu vi har bara 8000 kvar efter betalade räkningar”. Vi hade hoppat högt av glädje om vi haft 8000, då det var ungefär vad månadens räkningar låg på. Och ja, jag förstår att det handlar om vana och levnadsstandard, men överleva, det borde man fatta att man gör.


Lyckligtvis har vi sparkonto – ett nästan ekande tomt, men iaf. Så planen för november månad blev att inte köpa nått som inte var absolut nödvändigt, samt att klara mat och hygien på 2000 spänn. Eller rättare sagt, vi körde igång 20 oktober – så 40 dagar på 2000 spänn var planen.


I dagsläget är det 6 dagar kvar av de 40, och läget är att vi har 60 kr kvar av budgeten. Dock så har det slunkit med några saker som inte hör dit – utan till julklappsavdelningen. Därmed så kan vi nog räkna på ca 200 spänn eller så kvar. Å andra sidan så behöver vi bara 1 liter mjölk och lite frukt egentligen, så 60 spänn räcker :-)


2 vuxna och 1½-åring, 40 dagar 2000 spänn. Det är inte utan att jag är lite stolt över oss – att vi har klarat det ;-)

50 kronor om dagen är inte mycket pengar, men det går. Och det går utan att svälta eller ens äta speciellt dåligt.


Ska villigt erkänna att det gick delvis på grund av att vi hade allt i form av blöjor nog, toapapper, hårschampoo, tvättmedel och sånt hemma så det räckte för hela perioden. Utan den förutsättningen hade det inte gått :-)

Vi hade också en del saker i frysen och skafferiet, och svärmor kom med lite saker. Det hjälpte ju också till såklart. Sen har vi gjort vissa förändringar som fördyrat också. Gubben äter laktosfritt, vilket ju kostar mer. Nästan dubbelt upp för en liter mjölk tex. Och vi har också varit noga med att bara köpa ägg från frigående höns, vilket är dyrare än burhöns. En självklarhet för många, själva har vi nog inte tänkt så mycket på den biten tidigare – vi köpte ägg och kollade inte speciellt på om det var frigående eller burhöns.


Det hade gått att leva ännu snålare, men vi känner ändå att det här var nog ganska lagom snålt. Vi äter ju mycket grönsaker och frukt tillexempel, och det kostar ju en del. Jag ogillar dessutom en del klassisk billig mat, som blodpudding, ärtsoppa och dant, så det är uteslutet för min del.


Men jag kan nog inte egentligen tycka att vi har saknat något, förutom spontanitet och lättvindighet. Jag har sällan lagat så mycket mat och bakat så mycket som senaste månaden.


Man kan snåla om man vill :-)

 
 
Ingen bild

Tess82

25 november 2008 09:33

Bra gjort att klara sig på de pengarna, men måste man så måste man ju. Vet själv hur det är när man blir utan pengar en månad, brukar därför se till att ladda upp med blöjor och sånt så det ska finnas iaf.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Martina - 29 december 2010 12:18

Eller?   Jag blir rent förskräckt när jag läser hur mycket och dyra saker folk öser över sina ungar i juletider. Inte mitt problem - folk får göra vad de vill, men visst väcker det funderingar.   Själv tycker jag att det blev lite väl många j...

Av Martina - 21 september 2010 16:05

ang det här med sverigedemokraternas intåg i riksdagen. Egentligen så tycker jag att det tagit på tok för stora proportioner bland folk, media och tja.. allt. Folk som normalt sett inte bryr sig ett skit, eller kanske ens röstar har starka åsikt...

Av Martina - 13 september 2010 10:07

Jag funderar ganska ofta över det. JAg är totalt stillös, eller så har jag en mycket bestämt kluven stil. När min far flyttade tog vi över hans köksbord, då vårt eget var lite halvfarligt ostabilt när man har en klättrig unge. Ett proktiskt furu...

Av Martina - 7 september 2010 10:26


i ett badrum!   Inte gör jag det iaf.     Det mesta har dock sin förklaring. Eller kanske inte. Det finns aen förklaring att de kommit dit, men inte varför de ligger kvar.   Jag håller på att byta badrumsskåp. Nått som inte är helt enk...

Av Martina - 3 september 2010 11:19

Undra varför jag inte har bloggat på så länge?! Kanske var det sommaren som kom ivägen. 10 veckor hemma med lillan på heltid - då blir det mindre tid kan jag lova.   Så nu kan jag passa på att hylla dagis - jag får massor gjort när lillan är iv...

Ovido - Quiz & Flashcards