Alla inlägg den 19 november 2008

Av Martina - 19 november 2008 11:58


Jag vet inte hur man gör risotto om man ska göra det enligt regelboken, som alltid improvicerar jag. Men jag gör ungefär såhär:


En svätt olja i pannan

Ha i lite hackad lök och vitlök

Häll i rundkorningt ris

Fräs på allt lite, så riset blir lite blankt


Sen har jag en kastrull (eller vattenkokaren) med varmt vatten/buljong och har i kanske 1 dl vatten i pannan i taget. Rör runt ordentligt i riset så det gottar ihop sig. Kryddor efter smak/humör. Låg/medelvärme.

När allt vatten är borta, så i med mer, undan för undan.


Efter ca 20 minuter är det klart (inte blir för överkokt - ska vara "sörjigt", inte gröt)


Om jag vill ha nått i så lägger jag i det mot slutet (kanske 5 minuter kvar).

Snålvarianten är klar - lyxvarianten kan man köra ner en klick smör, svätt grädde och lite ost i. (Alltsammans eller välj nått)


Svamp var en riktig höjdare att ha i, rökt fläsk och äpple var också toppen.

Annars kan man ju ha inte lite vad man känner för (som alltid).


Så, det var hur jag gör risotto :-)

Smaklig måltid Kristin ;-)

Mat
Ovido - Quiz & Flashcards