Alla inlägg den 6 november 2008

Av Martina - 6 november 2008 10:35


Lillan fick en stol av farmor och farfar. Gubbens farfar fick den någongång när han var liten - i början på 1900-talet. Så ca 100 år gammal är den.


Det mest facinerande är att förutom 2 spikar som blivit isatta vid någon reparation, så är den helt spikfri. Den är ihopsatt med träpluggar. Det kan man kalla hantverk

:-)


Jag är inte förtjust i gulnat trä, och skulle gärna måla den. Men jag inser också att det nog vore att vanhelga det. Så jag får väl vänta tills den äldre generationen inte finns länge och sätta tänderna i den då om det fortfarande känns så. Är ju bara sisådär 20-30 år kvar ;-)

Nädå, jag tror den skulle bli jättefin i färg, men vissa saker ska nog vara som de är, trots allt.


Charmig är den iaf, men det skrämmer mig lite att vårt brutala lilla monster ska ge sig på den...



Av Martina - 6 november 2008 10:22


Idag kommer svärisarna på besök. Så då lyxar vi lite och bjuder på paj. Firar farsdag lite sådär i förtid.


Pajskal:

3 dl mjöl

150 gr smör/margarin

2 msk kallt vatten


Fyllning

0,5 kg skivade tomater

2 dl tärnad svamp

3 ägg

2½ dl mjölk


Svampen stekt med lite lök och vitlök, skalet förgräddas  200 grader ca 15 minuter. Pajen gräddas tills stanningen är stelnad.


Väldigt gott ;-)

Räknade på kostnaden och om man delar en paj på 4 pers - bör vara lagom, blir det ca 6,50 kr per portion. Får väl vara okej för "lyx". Eller kanske är standard för någon annan, men iaf lyx för oss.

Svampen är egenplockad, och smör och mjölk laktosfritt - så lite dyrare därav.





Mat
Ovido - Quiz & Flashcards