Alla inlägg den 18 november 2008

Av Martina - 18 november 2008 20:02


Jag har sedan tonåren ungefär varit ganska anti julen. Det har inte varit så speciellt, och pynt har mest varit irriterande krafs. Förjdaktigen har jag sedan jag flyttade hemifrån för 9 år sedan konsekvent vägrat det mesta som har med julpynt och förberedelser att göra.


I år ska det bli annorlunda.


Jag har bestämt mig för att lillan är stor nog för att uppskatta lite saker kring julen, även om hon inte förstår dess innebörd. Så iår har jag tänkt att göra en riktigt "hederlig, gammeldags jul". Fast på vårt eget vis såklart. Vi anamar traditioner vi gillar, och skiter i de som vi inte förstår oss på eller har utbyte av.


Så sedan jag fick insikten om vad jag ville med julen i år så har jag gått och mentalt nästan laddat inför det. Tänk på att jag är ju nybörjare, det är spännande :-)


Någon jag ogillar starkt är dock stressen som tycks uppenbara sig i samband med storhelger (hos andra, själv brukar jag ju inte bry mig om dem). Det vill jag undvika. Så laddningen i kombination med att tiden går så rasande fort gör att julförberedelserna redan börjat så smått här hemma.


Det var egentligen inte tanken, men jag gick igenom det lilla vi hade i pyntväg, och insåg att vi behöver mer/annat. Så jag hittade lite saker, och dessa lade lillan genast beslag på och skulle pynta med. Och i hennes fortspår fortsatte jag. Kände varken lust eller nödvändigheten i att motarbeta henne på den fronten. Några tomtar eller så har väl ingen dött av trots att det är november? :-)


Nedan är tyghjärtat jag provsydde idag

Kransen kring ljuset hade vi på dörren förra året - en av få saker vi hade. I år får den vara just det den egentligen är tänkt för.

Lillan förälskade sig i denna änglatomte eller vad det nu är, och den hänger för stunden i hallen ovanför hennes klädkrokar.

På garderoben har hon själv hängt upp tomteflickan - den fick jag inte flytta på.

Jag köpte mig dessutom lite lektyr idag - bättre än skvaller iaf ;-)

Glöggsubsitut, det låter som nått för mig. Jag gillar ju inte glögg, det här lät dock som nått helt i min smak, måste jag försöka komma ihåg att testa :-)


Så följdaktigen är det nog risk för att det blir överkompensation i år. Men det är ju kul att pyssla oavsett, så värre kunde det väl vara? ;-)

Av Martina - 18 november 2008 19:54


Risotto har blivit en ny favorit här hemma, det är ju så gott. Och variationsmöjligheterna är ju närmast oändliga :-)


Idag blev det med rökt fläsk och äpple.


Inte det billigaste vi ätit på senaste tiden, men enligt gubben bland det absolut godaste :-)


Fixade risotton som vanligt, hade i tärnade äpplen och rökt fläsk, och lite riven ost. Kostnad ca 10 spänn för 2 vuxenportionen och lillans.


Och såklart fullt godkännt av både stor och liten även om lillan mest ville äta från pappas tallrik :-)



Mat
Ovido - Quiz & Flashcards