Alla inlägg den 6 april 2009

Av Martina - 6 april 2009 18:21


Kände mig "tvungen" att göra slut på jästen som låg här hemma och höll på att bli för gammal. HIttade inget recept som föll mig i smaken, så jag gjorde ett själv:


 50 g jäst

4,5 dl vatten

0,5 dl olja

1 äggvita (bara för att jag hade den över)

1-2 msk sirap

2 dl dinkelmjöl

1 dl havregryn

9 dl vetemjöl

2-3 mindre morötter - rivna

lite salt

Örtkyddor, efter smak. Jag hade mycket!


Sen är det bara att göra typ som man brukar.


Det här är nog det godaste bröd jag har ätit.. om inte någonsin så på väldigt länge. Lillan instämmer då hon inte kan få nog av brödet och går och tjuvar av det.


Innehållsmässigt är det som sagt en impro - jag tog det jag hade hemma. Hade jag haft mer dinkel hade jag haft det, hade jag inte haft äggvitan hade jag skippat det osv.  Tror det skulle bli ännu godare med större andel dinkel i.

Mat
Ovido - Quiz & Flashcards