Direktlänk till inlägg 6 april 2009

Improviserat bröd

Av Martina - 6 april 2009 18:21


Kände mig "tvungen" att göra slut på jästen som låg här hemma och höll på att bli för gammal. HIttade inget recept som föll mig i smaken, så jag gjorde ett själv:


 50 g jäst

4,5 dl vatten

0,5 dl olja

1 äggvita (bara för att jag hade den över)

1-2 msk sirap

2 dl dinkelmjöl

1 dl havregryn

9 dl vetemjöl

2-3 mindre morötter - rivna

lite salt

Örtkyddor, efter smak. Jag hade mycket!


Sen är det bara att göra typ som man brukar.


Det här är nog det godaste bröd jag har ätit.. om inte någonsin så på väldigt länge. Lillan instämmer då hon inte kan få nog av brödet och går och tjuvar av det.


Innehållsmässigt är det som sagt en impro - jag tog det jag hade hemma. Hade jag haft mer dinkel hade jag haft det, hade jag inte haft äggvitan hade jag skippat det osv.  Tror det skulle bli ännu godare med större andel dinkel i.

Mat
 
 
Ingen bild

Kristin

8 april 2009 20:11

Ska provas ikväll! Eller, nån variant av det i alla fall!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Martina - 29 december 2010 12:18

Eller?   Jag blir rent förskräckt när jag läser hur mycket och dyra saker folk öser över sina ungar i juletider. Inte mitt problem - folk får göra vad de vill, men visst väcker det funderingar.   Själv tycker jag att det blev lite väl många j...

Av Martina - 21 september 2010 16:05

ang det här med sverigedemokraternas intåg i riksdagen. Egentligen så tycker jag att det tagit på tok för stora proportioner bland folk, media och tja.. allt. Folk som normalt sett inte bryr sig ett skit, eller kanske ens röstar har starka åsikt...

Av Martina - 13 september 2010 10:07

Jag funderar ganska ofta över det. JAg är totalt stillös, eller så har jag en mycket bestämt kluven stil. När min far flyttade tog vi över hans köksbord, då vårt eget var lite halvfarligt ostabilt när man har en klättrig unge. Ett proktiskt furu...

Av Martina - 7 september 2010 10:26


i ett badrum!   Inte gör jag det iaf.     Det mesta har dock sin förklaring. Eller kanske inte. Det finns aen förklaring att de kommit dit, men inte varför de ligger kvar.   Jag håller på att byta badrumsskåp. Nått som inte är helt enk...

Av Martina - 3 september 2010 11:19

Undra varför jag inte har bloggat på så länge?! Kanske var det sommaren som kom ivägen. 10 veckor hemma med lillan på heltid - då blir det mindre tid kan jag lova.   Så nu kan jag passa på att hylla dagis - jag får massor gjort när lillan är iv...

Ovido - Quiz & Flashcards