Alla inlägg den 13 september 2008

Av Martina - 13 september 2008 22:48


Vi bor ju tyvärr ganska trångt tycker vi. En trea iofs, men väldigt dåligt planerad, så det känns "sämre"


Lillan har sitt rum - litet och framför allt avlångt och smalt med massa dörrar ivägen överallt.

Vårt sovrum är helt ok storleksmässigt, men 3 väggar blir uppbundna av dörrar och fönster. Därmed är det svårt att utnyttja ytan på så mycket mer än 1 sätt.

Köket är inte pyttelitet, men litet. Får ju plats ett vettigt köksbort för 3 pers, och över 5 om man vill det, men att sätta sig är värre med tanke på vägg precis bakom stolarna osv. Kasst kök helt enkelt. Fult är det ju också. Och helt värdelös förvaring. Hörs det att jag AVSKYR vårt kök?

Toan är pygmestorlek, ca 3 kvm, och då är jag nog generös. 2,5 är nog närmare sanningen. Say no more.

Hallen, i vinkel och lång, trång, gång utan minsta ljusinsläpp. Ena garderobsdörren krockar med/blockerar toadörren.

Så till sist, vårt vardagsrum - den beige massan om ni minns. STORT som bara den är det, i förhållande till lägenheten.


Nu har vi delat av vardagsrummet och har numer en riktig ARBETSHÖRNA. En liten "plätt" inklämd mellan bokhyllevägg och vanliga väggen, ca 4 kvm :-)


Vi tillbringade många timmar på IKEA idag och spånade på vad vi ville ha och hur det skulle se ut. Kan ju säga att vi INTE var överens på direkt många punkter. Men det vi var överens om (jag givit med mig på) var arbetsytan.

Vitt är nog det värsta gubben vet - förutom på mjölk och liknande - så han ville ha svart. Fanns trä också, men fel slag, så det gick bort.


Var jag förresten inte snäll som lät honom välja?


Men det är så långt vi kommit med vår hörna. Nu måste vi bara slåss om förvaring under, hyllor, mappar och allt sånt också innan det är klart. Men det går ju uppenbarligen att sitta och skriva på datorn iaf, och skrivaren står på samma ställe. Tidigare stod datorn i vardagsrummet och skrivaren i sovrummet - blir många utskrifter då ;-)


Så vad skall mer fixas:

* Förvaring under

* Vägghyllor

* En låg bokhylla med dörrar som skall stå "framför" som avdelare

* Pärmar, lådor, mappar, pennförvaring och allt sånt småskräp

* Snyggare och vettigare lampa (men säg inte det till gubben, han fick välja den idag också)

* Tyget på baksidan bokhyllorna skall sättas upp riktigare, på nått smart sätt som vi hoppas komma på (och tyget skall fållas upp för den delen)


Men nedan  ses det iaf hur det ser ut just nu, väldigt kalt och provisoriskt :-)


Bjussar dessutom på mitt senaste experiment. Den vackra sockerlådan som vi har, men inte vet hur vi skall använda bra. Just nu är den dels blompedistal och dels tidningsförvaring på prov. Skulle se trevligare ut med fler tidningar i, men det kommer väl med tiden isf. Dessutom får jag väl se om jag har några hela tidningar kvar när lillan upptäckt arrangemanget. Troligen inte - men fint tyckte jag att det blev oavsett ;-)



 

Hem
Ovido - Quiz & Flashcards