Direktlänk till inlägg 6 januari 2010

Ikea och design

Av Martina - 6 januari 2010 22:22

Idag har vi haft närmast en heldag på IKEA. Nästan helt utan gnot från maken, då han blev mutad med både fika och korv. Det vi skulle ha, hittade vi inte tillfredställande. Ändå lyckades vi komma där ifrån cirka 400 spänn fattigare. Illa illa!


Lyckligtvis så fick jag iaf tag i något som muntrade upp mig något. En termos.

 

En stelton är ju drömmen - de är så snygga att jag tror jag drömmer varje gång jag ser dem. (Skitfånigt, jag vet) Men de är ju också dyra för min lilla plånbok.

Så istället nöjer jag mig för stunden med ikeas look alike. För det är väl ändå vad de har gått för att vara?

 

Inte lika snygg, på långa vägar, men det får duga tills vidare. Helt okej utseendemässigt och till en 10 del av priset.


Inköpet av termosen fick mig att fundera lite. Jag brukar "berömma mig själv med att ha lite egen och annorlunda stil. Vare sig det är inredning, musik, kläder så uppfattar jag mig sällan som typisk mainstream. Inte för att det behöver vara fel att vara det för den delen, men jag har inte trott mig vara det bara. Så då väcktes frågan - är jag egentligen ganska mainstream när allt kommer omkring - fast jag inte riktigt vet eller låsas om det?


När jag funderar på vackra ting så är det sällan "dyr design" som dyker upp i skallen på mig. När hemsidor och tidningar kör "lyx eller budget" så tycker jag i 95% av fallet att budget är snyggare. Men trots allt så påverkas jag nog ändå i högre grad av modet och stilar än jag tidigare erkänt.


Jag är inte mycket för dyr design som sagt, men jag har ändå några sucktobjekt som är både dyra och vanliga.


 

Stringhyllan är något som jag länge rynkat näsan åt och tyckt varit gammalt och tämligen fånigt. Nu har jag en hemma (tack vare givmilda svärmor) och bara längtar efter att få upp den. Jag anser den fortfarande vara lite fånig, men på ett bra sätt istället för som tidigare då den bara var löjligt fånig. Vad kom det ifrån? Är det modet som påverkat eller det faktum att gett efter för att anamma 50-talet istället för att bekämpa det, då vi bor i en 50-tals kåk?


  Tulpanvasen är en sådan pryl som jag har älskat längre än jag minns nästan. Jag vet inte varför, men det är nått med den organiska formen tror jag, som jag bara älskar. Den är väl kanske inget mode, men väl klassiker.


 

Cult design är väl verkligen en sådan där uttjatad grej känns det som ibland. "Alla" har den i någon form (till och med min egen mor, och då är det illa ;-)). Ändå är det något med ombytligheten, kantigheten och ordningen som jag inte kan motstå att gilla. Fast jag äger bara 1 enda ljuslyckta, konstigt nog med tanke på hur ofta jag dreglar över olika delar.


 

Retro - vilket kom först, modet eller heminredningen?

När dottern var liten (dvs bebis) var alla kläder retrokläder á la 70-tal. Hemskt för mig som avskyr det. Jag är inget fan av 70-talets inredning heller kan jag säga - men tidigare, 40-50-60-tal, det är härligt.

Det får ju inte bli som hos mormor, gammalt och murrigt, men oj vad härliga detaljer det finns att hämta. Sådana här lådor har vi i vårt kök. Jag har länge avskytt det och inget hellre velat än att byta ut köket. Det kostar ju dock, så köket blev tillsist det första rummet där jag kapitulerade mot det gamla. Vi har inte samma färg på lådorna som bilden, men väl blev fondväggen i denna härliga amerikanare-turkos. Jag är väl fortfarande inget fan av det, men hellre ett udda och geniunt kök än billigaste och plastigaste från IKEA - eller?


 

PH5 är en sådan lampa som också hör till sånt som jag tidigare inte förståt mig på, varför denna haus kring den?

Jag förstår det inte fortfarande, men jag börjar att gilla den mer och  mer - på ett sansat plan. Den växer sig på som man brukar säga.


 

Lamino är ju en riktig klassiker, både bekväm, snygg och stilren. Känns modern i all sin enkelhet. Luta sig tillbaka och bara njuta!


  Och sedan något lite mer realistiskt. Saga form har jag ju tidigare utnämn som en verklig favorit hos mig. Glöggmuggarna fyndade jag ju på loppis för 10 kronor för 4 stycken. Enligt bilden finns det en glögg-gryta också, så det får bli något att beje mig på jakt på.


Fast när jag tänker på det så måste väl det mest mainstream av allt vara BILLY-bokhyllorna?! Och sådana har vi mossor av här hemma. Så jag får kapitulera helt och erkänna mig mainstream ;-)


Nu har du lärt dig helt värdelöst och antagligen tämligen ointressant vetande om mig förresten ;-)

 
 
50-tals kläder

50-tals kläder

7 augusti 2010 14:22

Älskar 50-talet! Fin blogg!

http://xn--50talsklder-s8a.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Martina - 29 december 2010 12:18

Eller?   Jag blir rent förskräckt när jag läser hur mycket och dyra saker folk öser över sina ungar i juletider. Inte mitt problem - folk får göra vad de vill, men visst väcker det funderingar.   Själv tycker jag att det blev lite väl många j...

Av Martina - 21 september 2010 16:05

ang det här med sverigedemokraternas intåg i riksdagen. Egentligen så tycker jag att det tagit på tok för stora proportioner bland folk, media och tja.. allt. Folk som normalt sett inte bryr sig ett skit, eller kanske ens röstar har starka åsikt...

Av Martina - 13 september 2010 10:07

Jag funderar ganska ofta över det. JAg är totalt stillös, eller så har jag en mycket bestämt kluven stil. När min far flyttade tog vi över hans köksbord, då vårt eget var lite halvfarligt ostabilt när man har en klättrig unge. Ett proktiskt furu...

Av Martina - 7 september 2010 10:26


i ett badrum!   Inte gör jag det iaf.     Det mesta har dock sin förklaring. Eller kanske inte. Det finns aen förklaring att de kommit dit, men inte varför de ligger kvar.   Jag håller på att byta badrumsskåp. Nått som inte är helt enk...

Av Martina - 3 september 2010 11:19

Undra varför jag inte har bloggat på så länge?! Kanske var det sommaren som kom ivägen. 10 veckor hemma med lillan på heltid - då blir det mindre tid kan jag lova.   Så nu kan jag passa på att hylla dagis - jag får massor gjort när lillan är iv...

Ovido - Quiz & Flashcards