Alla inlägg den 29 januari 2010

Av Martina - 29 januari 2010 22:41

Ja så känns det, idag har det blivit gjort massor och inget på en och samma gång.


Det började bra, med sovmorgon *mmm*

Till lunch blev det 2 varianter av plättar. Till mig blev det kesoplättar, och till man och barn blev det "potatisplättar". Det var helt enkelt en tjockare pannkaksmet med potatismos i. Och morot. Matigare än vanliga fjantplättar.

Men gud vad drygt det är med plättar, tar ju 100 år att göra.


Sen satte jag mig med symaskinen en stund. Fick gjort en gardin till köket.

 

Och appropå inget så är det sanslöst hur stor skillnad det blir med en svart sladd istället för vit till lampan.


Sedan var det dags att förbereda kyckling. Helstekt kyckling i ugn ska ju helst göras med smör och gojs inmasserat så det krävde lite förberedelse. Så det blev Kyckling med hemgjord Bearnaise. Första gången jag har gjort sjläv, och första gången jag har uppskattat såsen. Löjlig skillnad på riktig och nått elände ur tub/flaska/tetra. Till blev det rårivna morötter och klyftpotatis till maken och lillan.


Sen blev det mer symaskin. Lillan är galen i Åhlens planetpolare, så det fick på prov bli en liten vimpel med dessa på. Första gången någonsin även för den saken, så ett test och gjort med vad som fanns hemma (dvs 1 meter rosa kantband)

 

Inte idag, men igår så blev det en tapettavla gjord, som nu bor i sovrummet, om än inte upphängd. Den var också ett provprojekt, men idéen är ju bra så den kommer jag återanvända.

 

Idag blev det istället en tygtavla till vardagsrummet, i vårigt grönt och guld.


Och mina tulpaner har slagit ut rej'lt och är en riktig vitaminkick här hemma nu med sina starka färg.

  Går inte att bli annat än glad ju.


Till kvällen så hade vi även popcornkrig i soffan. Första gången som lillan smakade popcorn. Hon verkade tycka idéen var roligare än vad det var gott. Så det slutade med att hon matade sin far, och sedan utvecklade det sig ytterligare till regelrätt popcornkrig. Jag fick dammsuga golv och soffa kan jag medddela för hej vad popcorn det var överallt. Men skoj var det och lillan skrattade så hon kiknade, så en dammsugning var det ju värt. Det var bara maken som suckade lite trött, han satt i mitten och utan ammunition, så han var ju den som fick mest på sig ;-)

Ovido - Quiz & Flashcards