Direktlänk till inlägg 30 oktober 2008

Billig mat

Av Martina - 30 oktober 2008 12:02


Denna månad är ingen rolig månad ekonomiskt sett. Iofs är inga månader det, men värre än vanligt. Men det ger ju också ett ypperligt tillfälla att verkligen lära sig att hushålla med pengarna man har :-)

Man ska se det goda i allt heter det väl.


Idag har jag lagat mat - billig sådan.

Dock är portionerna ganska väl tilltagna då gubben i huset äter... MYCKET.


Men det här är vad jag fick ihop idag:

Broccolisoppa - 4 portioner

Pannkakor - 3 portioner

Crepes - 2 port (fast då äter gubben båda i ett svep)


Men 2 port soppa in i frysen, tillsammans med pannkakor = 3 port mat.

Soppa med pannkakor till middag idag = 2 port mat

Vitkålsfyllda crepes till lunch imorgon = 1 (mega) portion mat


Så som vi äter då så blir det 6 portioner mat - och kostnaden 32 spänn = drygt 5 spänn per portion.

Men då är det som sagt megalunch, och laktosfritt = dyrare.


Inte så pjåkigt :-)

Och det är ju inte bara billigt, utan också nyttig mat. Lillan äter ju inte sådana mängder utan hon är "medräknad" i våra portioner fast hon inte får någon egen "del" i beräkningen.


Så nu är frågan - vad skall jag hitta på till middag imorgon?



Mat
 
 
camilla

camilla

31 oktober 2008 19:29

nån mer soppa? soppa rockar! synd att W vägrar att äta det, hon kanske borde börja på dagis iaf så att hon lär sig ;-)
Annars vet jag inte vad som är billigt just nu.. morötter? ;)
Du skulle se Wilmas portioner, hon kan äta lika mkt som F! (skulle skriva som mig men det var inte riktigt sant för jag äter lätt mest av alla..)

http://nakenfis.se

 
Ingen bild

Martina

31 oktober 2008 20:32

Blev pasta med vitkålssallad och Ajvar Relish :-)
Inte upphetsande, men ganska gott.
Ja morötter köpte vi för 2 kilot nyss, så det har vi mycket - morotsoppa med ris bör ju funka - billigt och ganska mättande :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Martina - 29 december 2010 12:18

Eller?   Jag blir rent förskräckt när jag läser hur mycket och dyra saker folk öser över sina ungar i juletider. Inte mitt problem - folk får göra vad de vill, men visst väcker det funderingar.   Själv tycker jag att det blev lite väl många j...

Av Martina - 21 september 2010 16:05

ang det här med sverigedemokraternas intåg i riksdagen. Egentligen så tycker jag att det tagit på tok för stora proportioner bland folk, media och tja.. allt. Folk som normalt sett inte bryr sig ett skit, eller kanske ens röstar har starka åsikt...

Av Martina - 13 september 2010 10:07

Jag funderar ganska ofta över det. JAg är totalt stillös, eller så har jag en mycket bestämt kluven stil. När min far flyttade tog vi över hans köksbord, då vårt eget var lite halvfarligt ostabilt när man har en klättrig unge. Ett proktiskt furu...

Av Martina - 7 september 2010 10:26


i ett badrum!   Inte gör jag det iaf.     Det mesta har dock sin förklaring. Eller kanske inte. Det finns aen förklaring att de kommit dit, men inte varför de ligger kvar.   Jag håller på att byta badrumsskåp. Nått som inte är helt enk...

Av Martina - 3 september 2010 11:19

Undra varför jag inte har bloggat på så länge?! Kanske var det sommaren som kom ivägen. 10 veckor hemma med lillan på heltid - då blir det mindre tid kan jag lova.   Så nu kan jag passa på att hylla dagis - jag får massor gjort när lillan är iv...

Ovido - Quiz & Flashcards