Alla inlägg den 3 maj 2009

Av Martina - 3 maj 2009 17:18


Vi - främst jag - har hela tiden som vi bott här (ca 3½ år) förbannat vävtapeten som var nästan överallt. Vi har hittills gjort om hall och lillansrum och på så sätt eliminerat en del väv. Nu är det sovrummet och köket kvar. I sovrummet är halva väggen panel och halva väv. Vi vågar inte ge oss på nått där, för vi vet inte hur det ser ut under = hur mycket jobb?!


Nu håller vi på och byter bänkskivor i köket. Ska bli så underbart att slippa de fula fejkmarmorsakerna, och få trä istället. Hickory, gör sig fint till handtagen, så det kommer bli ett klart lyft.


Idag har jag ägnat mig åt att bryta loss 1 av 3 bänkskivor. Sedan gav jag mig på den minsta delen, en 30 cm liten snutt. Oh jävlar säger jag bara. Kofot, kniv och diverse, och massa kraft - och skivstackarn är ännu inte loss. 30 cm!!!


Vad som däremot lossnade var väven på väggen. Jag försökte ta bort det förstörda, och fick en halv våd i näven.

Vi hade på längre sikt tänkt att få bort väven, men varit oroliga för hur svårt det skulle vara. Svaret var - inte alls. Det såg så puckat ut med trasig väv, så på mindre än 5 minuter försvann all väv från 1 av 3 väggar. Var bara att ta i kanten och dra så följde hela våder med. Inga problem alls.


Enda problemet nu är att vi kommer behöva fixa till allt lite mer skyndsamt än planen var. Planen var att byta skivorna nu, och sedan göra klart sovrummet (1 strykning färg kvar). Efter det tänkte vi nog ha bröllop, och om vi hade lust fixa köket. Tja... vi får nog kasta om det hela. Köket får nog bli ganksa omgående, det är mer akut än sista strykningen i sovrummet. Det ser bara lite snåknäppt ut, köket är inte riktigt klokt!


Men det är rätt illa när tapeterna flyr väggarna, då har de brått ner.

Ovido - Quiz & Flashcards