Alla inlägg den 10 juli 2009

Av Martina - 10 juli 2009 19:32


Idag när jag gjorde hamburgare så använde jag äggula. Det innebär ju i de flesta fall att det blir äggvita till spillo. Så idag bestämt jag mig för att använda den, och inte låta den stå, för att sedan bli slängd - som det brukar bli.


Så det blev helt enkelt en pygmesats maränger... typ 8 stycken eller så.

Då jag tycker att maräng smakar mest socker (konstigt va?) så ville jag ha lite smaksättning. Så jag hade i lite rivet citronskal, och egengjort vaniljsocker.

Följdaktigen  väldigt från grunden även här idag, då vaniljsockret är socker och vaniljstång.


Väldigt smakrikt och ganska gott. Kunde varit lite mindre vanilj och lite mer citrus i kanske. Men man är ju nybörjare första gången, så jag är ganska nöjd ändå. Maräng har jag för övrigt aldrig gjort förrut heller. Fördelen med att de smakar ganska mycket vanilj är ju att det blir "mäktigt, så man behöver inte mer än 1. Så den lilla pygmesatsen kan räka i flera dagar. Ganska bra utväxling för den överblivna äggvitan med andra ord.





Av Martina - 10 juli 2009 15:04


Vi brukar iofs äta hemlagad mat, men idag var det nog nästan överkurs.


Hamburgare, smaksatt med färsk basilika - därav de gröna prickarna, lite röd chili och vitlök.

Hembakade, och rykande varma hamburgerbröd, smaksatt med örter och med morötter i.

Och så lite gräddfil med massa vitlök samt tomat till.


Extremt mycket godare än köpt och färdiggjort, inte minst brödet - STOR skillnad verkligen. Blev ganska hårt skorpa på, men det är ju bra att man får lite att tugga på. Det är ju knappast nått man kan säga om köpta bröd.







Ovido - Quiz & Flashcards