Direktlänk till inlägg 10 juli 2009

Citron och vaniljmaräng

Av Martina - 10 juli 2009 19:32


Idag när jag gjorde hamburgare så använde jag äggula. Det innebär ju i de flesta fall att det blir äggvita till spillo. Så idag bestämt jag mig för att använda den, och inte låta den stå, för att sedan bli slängd - som det brukar bli.


Så det blev helt enkelt en pygmesats maränger... typ 8 stycken eller så.

Då jag tycker att maräng smakar mest socker (konstigt va?) så ville jag ha lite smaksättning. Så jag hade i lite rivet citronskal, och egengjort vaniljsocker.

Följdaktigen  väldigt från grunden även här idag, då vaniljsockret är socker och vaniljstång.


Väldigt smakrikt och ganska gott. Kunde varit lite mindre vanilj och lite mer citrus i kanske. Men man är ju nybörjare första gången, så jag är ganska nöjd ändå. Maräng har jag för övrigt aldrig gjort förrut heller. Fördelen med att de smakar ganska mycket vanilj är ju att det blir "mäktigt, så man behöver inte mer än 1. Så den lilla pygmesatsen kan räka i flera dagar. Ganska bra utväxling för den överblivna äggvitan med andra ord.





 
 
malin

malin

17 juli 2009 23:24

Hejsan (1638 här)
Kollar in din blogg, kanon trevlig...
Och du ska vara stolt... maränger kan vara knepiga attlyckas med om man tillsätter saker...
Jag brukar riva i choklad, sån smaksatt blockchoklad med apelsin... super gott..
Barnen gillar det o man vet vad de stopppar i sig...
Må väl// Malin (1638 på familjeliv)

http://metrobloggen.skotteblogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Martina - 29 december 2010 12:18

Eller?   Jag blir rent förskräckt när jag läser hur mycket och dyra saker folk öser över sina ungar i juletider. Inte mitt problem - folk får göra vad de vill, men visst väcker det funderingar.   Själv tycker jag att det blev lite väl många j...

Av Martina - 21 september 2010 16:05

ang det här med sverigedemokraternas intåg i riksdagen. Egentligen så tycker jag att det tagit på tok för stora proportioner bland folk, media och tja.. allt. Folk som normalt sett inte bryr sig ett skit, eller kanske ens röstar har starka åsikt...

Av Martina - 13 september 2010 10:07

Jag funderar ganska ofta över det. JAg är totalt stillös, eller så har jag en mycket bestämt kluven stil. När min far flyttade tog vi över hans köksbord, då vårt eget var lite halvfarligt ostabilt när man har en klättrig unge. Ett proktiskt furu...

Av Martina - 7 september 2010 10:26


i ett badrum!   Inte gör jag det iaf.     Det mesta har dock sin förklaring. Eller kanske inte. Det finns aen förklaring att de kommit dit, men inte varför de ligger kvar.   Jag håller på att byta badrumsskåp. Nått som inte är helt enk...

Av Martina - 3 september 2010 11:19

Undra varför jag inte har bloggat på så länge?! Kanske var det sommaren som kom ivägen. 10 veckor hemma med lillan på heltid - då blir det mindre tid kan jag lova.   Så nu kan jag passa på att hylla dagis - jag får massor gjort när lillan är iv...

Ovido - Quiz & Flashcards