Direktlänk till inlägg 19 december 2009

Inför jul

Av Martina - 19 december 2009 23:37

Denna jul kommer vi att åka bort, för första gången sedan lillan föddes. En hel vecka ska vi vara borta. Kommer kännas annorlunda, men förhoppningsvis bra :-)


Det innebär ju dock att vi inte kommer ha så stor kontroll över jultraditioner och julandet själva, så vi har tjuvstartat! Vi plockade fram julsakerna lite tidigare än sig enligt etiketten bör, och vi har pysslat och donat. inte mycket iofs, men mer än vanligt.


Innan lillan föddes så var vi alltid runt hos våra familjer och firade, så då skapade vi oss inte direkt några jultraditioner. Nu känner vi dock att lillan är stor nog, så nu vill vi börja forma våra traditioner. Om man ska se på året så tycks GODIS bli den stora grejen i vår familj. Kanske blir så med 2 gottegrisar i hushållet och en PMS-kärring vars mensvärk inte botas av något annat än socker?!


Ja herregud vad godis vi har gjort. Så mycket har jag inte gjort i hela mitt liv sammantaget innan!

3 satser knäck har vi kokat - 2 med pepparkakssmak och 1 med vanilj.

2 omgångar med wienernougat

Ingefärschoklad

Och så nått som tydligen kallas hundmat - och jag förstår precis varför!!! Vet inte vad det heter, men något som maken gärna ville testa: Havrefras täckte med jordnötssmör och choklad och rullat i florsocker!

Herregud säger jag bara, vilken sockerchock. Och som sagt, jag förstår exakt varför man pratar om hundmat.

Det här var "resterna" som vi inte orkade ha florsocker på, och dessa ser ju nästan aptitliga ut till skillnad från de färdiga :-)


Pepparkakshuset ser ut lite som hej kom och hjälp mig, men det är mitt andra försök någonsin, så det får duga. Första försöket borde jag totalt radera ur minnesbanken, sådan katastrof var det. Jag var inte smart nog att inse att väggar borde vara raka för att pssa ihop, utan trodde (tydligen) att det gick bra att skära ut väggar, och sedan härja och flytta över dem till plåten och dant. Det pepparkakshuset blev inget hus, det blev trasor! Så första garneringsförsöket blev det, samt mitt första möte med M&Ms. Tänka sig,jag har levt i snart 30 år utan att någonsin vad jag vet och kan minnas stött på M&Ms på nära håll :-)

 

Wienernougaten såg iaf ut som den skulle, fast mandeln blev lite för rostad.


Julklapparna är nästan klara de också, nu är frågan mest hur tilltufsade de kommer bli på färden. Men jag gjorde mig till ordentligt (okej, bara lite då) och satte snöre med hjärtan på till maken.  


Imorgon blir det risgrynsgröt till frukost, då kör vi lilljul för bara den lilla familjen. Gröt, julmusig, långfrukost, tända adventsstaken, och bara vara glada åt varandra. Att det sedan kommer vara ett himla liv och skrick och gap och olika viljor struntar jag just nu i - det är min älskade familj även när den är dysfunktionell ;-)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Martina - 29 december 2010 12:18

Eller?   Jag blir rent förskräckt när jag läser hur mycket och dyra saker folk öser över sina ungar i juletider. Inte mitt problem - folk får göra vad de vill, men visst väcker det funderingar.   Själv tycker jag att det blev lite väl många j...

Av Martina - 21 september 2010 16:05

ang det här med sverigedemokraternas intåg i riksdagen. Egentligen så tycker jag att det tagit på tok för stora proportioner bland folk, media och tja.. allt. Folk som normalt sett inte bryr sig ett skit, eller kanske ens röstar har starka åsikt...

Av Martina - 13 september 2010 10:07

Jag funderar ganska ofta över det. JAg är totalt stillös, eller så har jag en mycket bestämt kluven stil. När min far flyttade tog vi över hans köksbord, då vårt eget var lite halvfarligt ostabilt när man har en klättrig unge. Ett proktiskt furu...

Av Martina - 7 september 2010 10:26


i ett badrum!   Inte gör jag det iaf.     Det mesta har dock sin förklaring. Eller kanske inte. Det finns aen förklaring att de kommit dit, men inte varför de ligger kvar.   Jag håller på att byta badrumsskåp. Nått som inte är helt enk...

Av Martina - 3 september 2010 11:19

Undra varför jag inte har bloggat på så länge?! Kanske var det sommaren som kom ivägen. 10 veckor hemma med lillan på heltid - då blir det mindre tid kan jag lova.   Så nu kan jag passa på att hylla dagis - jag får massor gjort när lillan är iv...

Ovido - Quiz & Flashcards